Bartha Adrienn


MINDFULNESS AND MEDITATION

August 2022
Rating: 4/5

In this course, we will show you how mindfulness and meditation training should be an essential part of our daily routine just like eating, sleeping, and moving. By implementing it into your life and teaching, you will feel the enormous benefits for both yourself and your students. In a short time, you will start to feel better in your own skin, have more positive relationships with others, and improve your concentration and work efficacy.
The activities include different kinds of meditation and quiet activities that can easily be implemented into our busy day.

THE ACTIVITIES INCLUDE:
• Mindful meditation
• Mindful walking
• Body scans
• Formal and informal meditations
• Breathing and relaxation exercises
• Positivity and gratitude practices
• Now minutes
• Quiet Play to Learn More games
• Active listening
“Now minutes” is a special approach that is being used in Icelandic schools to implement mindfulness and meditation as a part of everyday school activities involving both teachers and students.
“Quiet Play To Learn More” games are calm activities where academic objectives are taught or reviewed through simple games.
Through “Active listening” tasks, participants learn techniques to “actively listen” to other people’s feelings and thoughts without judgment while showing them respect and full attention. These tasks are practiced throughout the course.
The sessions are highly practical and teachers experience the activities first-hand. The course also allows teams of teachers to have fun together and is great for team building.
Throughout the course, participants will have the opportunity to reflect on the sessions and adapt activities to suit their specific settings. All the activities can be adapted for children, adolescents, and adults.

https://www.schooleducationgateway.eu/hu/pub/teacher_academy/catalogue/detail.cfm?id=217654 

Élménybeszámoló 

A mobilitás helyszíne: Reykjavík Izland 

Kurzusszervező: Smart Teachers Play More

Kurzus időpontja: 2022. augusztus 21 – 27.



Célok:

22 éve tanítok rövidebb, hosszabb kihagyásokkal a pályán. A tapasztalatom azt mutatja, hogy bár a tanár társadalom próbál megújulni, lépést tartani az újabb és újabb módszerekkel és kihívásokkal, egy idő után a kiégés, kiábrándultság jelensége figyelhető meg körükben. Úgy gondolom, ezért fontos, hogy folyamatosan képezzük magunkat, illetve nemzetközi továbbképzéseken részt véve új módszerekkel és élményekkel gazdagodva térjünk vissza a katedrához.

A választott programom (Mindfulness and Meditation) segítséget nyújtott, hogy a mindennapi tanítási gyakorlatomban mind a tudatos jelenlétet, mind a meditációt  alkalmazni is tudjam. Mint angol szakos tanár látom, mennyire leterheltek a tanulóink, s a nyelvvizsga kényszer még inkább stresszessé teszi őket. A kurzus, melyet választottam, célja éppen a nyugodt, stresszmentes légkör kialakítása és fenntartása a tanulás - tanítás folyamatában volt.

Továbbképzési és fejlődési céljaimhoz a választott kurzus tökéletesen megfelelt, hiszen céljai között szerepelt

-           a személyes tapasztalat és  a szükséges eszközök elsajátítása a tudatos jelenlét és a meditáció terén, melyek  a tanulás – tanítási folyamat  során napi szinten alkalmazhatók

-          a pozitív kommunikáció  és aktív figyelem felfedezése, kiaknázása

-          a „csendes” tevékenységek erejének megfigyelése adott tananyag tanítási és ismétlési gyakorlatában

-          a tudatos jelenlét és meditációs tevékenységek gyakorlása

-          a pozitív hozzáállás megtapasztalása

-          az ideológia iskolai életbe való beágyazásának vizsgálata egy izlandi iskolalátogatás alkalmával

Véleményem szerint a nemzetközi továbbképzések, konferenciák mindig jó alapot adnak a minőségi oktatás, innovációs technikák és az európai polgárrá válás terén.

Az általam választott kurzus témája, valamint az oktatók magas színvonalú képzettsége garantálta a tanfolyam sikerét.

 

Felkészülés:

 

Az utazásom előtt tanulmányoztam a kurzus tematikáját, utána olvastam a tudatos jelenlét fogalmának, valamint a pozitív pszichológia világába is betekintettem.

Szinte heti kapcsolatban álltam a kurzus vezetőjével, aki napra kész információkkal látott el a tanfolyammal kapcsolatban felmerült kérdéseimre.

A felkészülésem részét képezte  a magam és velem utazó kolléganőim utazásának, szállásának, egyeztetése, majd lefoglalása, az utasbiztosítás elintézése,  és a közös felkészülés az izlandi kultúra és mindennapok  érdekességeire és furcsaságaira. Még az izlandi nyelvet és abc-t is tanulmányoztuk több-kevesebb sikerrel.

 

Résztvevők:

 

A csoportban 14 voltunk. 3  munkatárs Spanyolországból, 2 kolléga Észtországból, 2 tanító a Cseh Köztársaságból, 2  kolléga Olaszországból, 2 Litvániából, 1 Finnországból, s végül 2 Magyarországról.  Az összetétel nagyon változatos volt, hiszen nem volt mindenki középiskolai- / nyelvtanár, a csoport fele általános iskola alsó vagy felső tagozatán, nem angol nyelvet tanított. A finn résztvevő pedig szociális munkás egy finn középiskolában, ahol az iskola maga küldte az iskolai segítőket egy lelki „felüdülésre” éppen azért, hogy a „burn out” jelenséget megelőzzék.

 

Tudás- és készségfejlesztés

 

Az első napon a kurzus szervezői nem csupán az előttünk álló hetet, hanem Izlandot, illetve az izlandi életmódot / életérzést is megpróbálták dióhéjban megismertetni velünk. A PPT-s előadásba még egy alapvető, a „túléléshez” szükséges nyelvlecke is bekerült. ( Gódan Daginn! (Jó napot!), Tak. (Köszönöm), Bless. (Viszlát.), Jaeja!, Jaeja?, Jaeja….. A szó, amivel mindent el lehet mondani, meg lehet kérdezni. Csupán hangsúlyozás kérdése az egész!) 


Hétfőn kezdődött az igazi munka, ahol a délelőtti foglalkozáson a Well-being, mindfulness and stress management volt a téma. A fogalmakat elméleti szinten érintve, átbeszélve, gyakorlati módon próbáltuk szemléltetni. Az izlandi iskolákban a tanárok minden gyerek kezébe egy szál gyapjúfonalat adnak, amivel a gyerek játszhat, tekergetheti, ki- és öszzecsomózhatja a feszültsége levezetése céljából. Erre a módszerre azért tértek át, mert a stressztábla (golyók pattintása egyik oldalról a másikra) túl hangosnak bizonyult a tanórák során.

Külön hangsúlyt fektettünk a ránk zúduló pozitív és negatív hatásokra, illetve ezek felerősítésére és kezelésére.

A legfontosabb ember számunkra : Önmagunk. Ennek fel- és elismerése egy tanulási folyamat. Kristín, az izlandi oktatónk különböző gyakorlatok és mantrák bemutatásával, gyakoroltatásával mutatta be, illetve próbálta megtanítani nekünk, hogy az egyedüli gát a boldogságunk / boldogulásunk útjában Önmagunk vagyunk. Ugyanakkor csak is amagunkba vetett hitünk és pozitív hozzáállásunk segít abban, hogy sikeresek legyünk az élet minden területén.

A stressz természetes és nem feltétlen negatív aspektusa az életünknek. Ennek köszönhetjük a küzdeni tudásunkat, ez segített minket a túlélésben is.  Motivál, segít koncentrálni, összpontosítja az energiánkat ezáltal fejleszti a teljesítményünket.

A negatív stressz idegességet, kényelmetlen érzetet okoz, hosszú távon mentális és fizikális problémákhoz is vezethet.


A kurzus célja az volt, hogy tudatosan gyengítsük a minket érő negatív energiákat, ugyanakkor erősítsük a bennünket érő pozitívokat. Ehhez járul hozzá a meditáció, a tudatos jelenlét, az egészséges táplálkozás, a testmozgás, a természetjárás és természetesen az elegendő alvás.

Az elméleti foglalkozást ezután gyakorlati oktatás követte, ahol stresszoldó légzéstechnikákkal és különböző meditációs módszerekkel ismerkedtünk meg. Egy-egy gyakorlat végén megbeszéltük az érzéseinket, illetve azt, hogyan lehet az adott gyakorlatot a tanulás – tanítás folyamatába játékos módon beilleszteni még akkor is, ha ezt a tanulóink még soha nem alkalmazták.

A következő lépés a tudatos jelenlét elsajátítása volt. A tudatos jelenlétet úgy írhatnánk le, mint a jelen pillanatára való teljes koncentráció. A tudatos jelenlét akaratunktól függ, és nem bírál. „Ebben a pillanatban Én itt vagyok és ez vagyok!”

A tudatos jelenlét segít oldani a stresszet és elfogadni önmagunkat minden jó és rossz tulajdonságunkkal együtt.

A foglalkozásaink első része mindig teremben történt, hogy az elsajátított technikákról beszélhessünk, illetve ötleteket kapjunk, hogyan építhetjük be a napi tanítási rutinunkba.

A kurzus másik fő célja, a koncentráció pozitív fejlesztése, megerősítése volt. Különböző szem-, kéz-, hallástechnikákat gyakoroltunk, amivel a saját koncentrációinkat is erősíthetjük. A foglalkozások második felét a képző központ melletti parkban, szabad levegőn tartottuk, hiszen a felfrissülés, energia gyűjtés egyik hatásos módja, ha a természetben vagyunk.


A hét során betekintést nyerhettünk az izlandi oktatási rendszerbe is. Meglátogattuk Reykjavík egyik legújabb iskoláját, Dalskoli, ahol a gyerekeket óvodás koruktól a középiskola befejezéséig oktatják. Megtudhattuk, hogyan építik be a kurzuson elhangzott készségeket az tanulás-tanítás folyamatába, valamint láthattuk, hogy a sporttevékenységek és a gyakorlati tantárgyak (varrás, famunka, festészet) ugyanolyan prioritást élveznek, mint a természettudományos és bölcsész tárgyak.

A meditáció és tudatos jelenlét mellett a jóga sem maradhatott ki a stresszoldó technikák közül. Megismerkedtünk az egyszerű jóga alapjaival, illetve azzal, hogyan lehet ezt összekapcsolni a tudatos jelenléttel és alkalmazni bizonyos tanórákon is.


Sajnos a tanúsítványainkat nem kaptuk meg papír alapon, mert Izlandon próbálnak mindent a természetvédelem jegyében megoldani, így ezeket emailben továbbították számunkra.

 

Kultúra:

 

A test táplálása a fizikai mozgás, a lélek táplálása a kultúra és a meditáció. Az izlandi lét e kettő kölcsönös egymásra épülésén alapszik. Utunk során a szervezők nem csupán tudásunkat bővítették, hanem a lelkünk épülésére is hangsúlyt fektettek. Már az első napon fantasztikus élményben volt részünk, hiszen a programunk keretei között a méltán híres Sky lagúnát látogattuk meg, ahol egy teljes kezelésben részesültünk a geotermikus hőforrásban fürdés mellett. A látvány lélegzetelállító, a kezelés abszolút ellazító és stresszoldó volt. Az izlandiak nagy figyelmet fordítanak a testük higiéniájára, valamint a hőforrások ellazító és gyógyító hatását napi szinten használják ki. Mottójuk a Sky lagúna bejáratánál is olvasható:

„Embrace the day, then set it free….” „Öleld magadhoz a napot, hogy aztán elengedd…”


 Szinte minden kerületben vannak nyilvános uszodák, ahol a fűtött medencében való úszás után a hévizes jacuzzikban tárgyalják meg a lakosok a nap eseményeit, a gyermekeik iskolai előmenetelét, a politikai életet, s úgy általában, ők itt élik a társasági életüket. 


Reykjavikot idegenvezető kíséretében jártuk be, ahol megtudhattuk, hogy az első telepesek norvég vikingek voltak, akik a 9. században telepedtek le a szigeten. Előtte már jártak ír szerzetesek itt, de a mostoha körülmények miatt nem maradtak hosszabb ideig a szigeten. Az ország Norvégia hűbérese lett, majd a dánok fennhatósága alatt került. Függetlenségét 1944-ben nyerte vissza. Azt is érdemes megjegyezni, hogy az ország vezetői között nagyon sok a nő. Például a jelenlegi miniszterelnök Katrín Jakobsdóttir az oktatási és kulturális miniszter szerepét töltötte be a megválasztása előtt.

Utunk során megnéztük a Nemzeti Színházat, a Parlament épületét, a Harpa-t ( Reykjavik zenei és kulturális központja), s kisétáltunk a régi kikötőbe is. A tenger partján megcsodálhattuk Reykjavik egyik szimbólumát, a Fényutazó című szobrot, mely egy viking hajót ábrázol, emléket állítva ezzel a hajdani első telepeseknek.

Számomra két olyan meghatározó élmény volt, amely egész életemet végig fogja kísérni. Az egyik a kurzusunkba beépített egész napos kirándulás volt, melyet Golden Circle néven emlegetnek. Elsőként a  két globális jelentőségű, folyamatosan mozgásban lévő, és távolodó tektonikai lemez, az Eurázsiai- és az Észak-Amerikai lemez határvonalát látogattuk meg. Itt húzódik a két kőzetlemez geológiai határa, így egyszerre két kontinenshez is tartozik a sziget.


Majd egy gejzír mezőhöz vezetett az utunk, ahol 80 -100 fokos hévizek törnek fel a felszínre, s működő gejzíreket is láthattunk. Utunk ezután Gullfoss vízeséshez vezetett, majd egy már kialudt vulkán kráterét néztük meg a benne található tengerszemmel.



Utunkat egy kulináris élménnyel zártuk, melyet kurzusunk szervezői készítettek számunkra, s ahol a részt vevő országok is lehetőséget kaptak nemzeti konyhájuk bemutatására.

A kollégákkal saját szervezésben eljutottunk még egy láva alagútba is, mely egy 5000 évvel ezelőtti vulkáni kitörés eredményeképp jött létre.

A másik meghatározó élményem a bálna les és a bálna múzeum volt. Itt 23 élethű és életnagyságú bálna van kiállítva. Interaktív- és audio guide segítségével ismerhettük meg az Észak Atlanti Óceán állatvilágát, illetve Izland szerepét a bálnák védelmében.

 



Összegzés:

 

Elmondhatom, hogy ez alatt az egy hét alatt rengeteg tapasztalattal és élménnyel gazdagodtam. A kurzus elérte célját, hiszen feltöltődve, stressz mentesen érkeztem haza, s úgy gondolom, a kezembe kapott eszközöket és technikákat alkalmazni tudom és fogom mind a magánéletemben, mind az iskolában a tanítási gyakorlatomban. Reményeim szerint a kollégáim is nyitottak lesznek ezekre a technikákra és alkalmazni is fogják őket munkájuk során. Ami talán a legfontosabb, hogy merjünk nyitottak és befogadók lenni az új dolgok iránt, hagyjuk el a komfort zónánkat, mert a megszokottság, a rutin előbb - utóbb kiégettséghez vezet.

 



 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon