Bartha Adrienn
MINDFULNESS AND MEDITATION
https://www.schooleducationgateway.eu/hu/pub/teacher_academy/catalogue/detail.cfm?id=217654
Élménybeszámoló
A mobilitás
helyszíne: Reykjavík Izland
Kurzusszervező:
Smart Teachers Play More
Kurzus
időpontja: 2022. augusztus 21 – 27.
Célok:
22 éve tanítok rövidebb,
hosszabb kihagyásokkal a pályán. A tapasztalatom azt mutatja, hogy bár a tanár
társadalom próbál megújulni, lépést tartani az újabb és újabb módszerekkel és
kihívásokkal, egy idő után a kiégés, kiábrándultság jelensége figyelhető meg
körükben. Úgy gondolom, ezért fontos, hogy folyamatosan képezzük magunkat,
illetve nemzetközi továbbképzéseken részt véve új módszerekkel és élményekkel
gazdagodva térjünk vissza a katedrához.
A választott programom
(Mindfulness and Meditation) segítséget nyújtott, hogy a mindennapi tanítási
gyakorlatomban mind a tudatos jelenlétet, mind a meditációt alkalmazni is tudjam. Mint angol szakos tanár
látom, mennyire leterheltek a tanulóink, s a nyelvvizsga kényszer még inkább
stresszessé teszi őket. A kurzus, melyet választottam, célja éppen a nyugodt,
stresszmentes légkör kialakítása és fenntartása a tanulás - tanítás
folyamatában volt.
Továbbképzési és
fejlődési céljaimhoz a választott kurzus tökéletesen megfelelt, hiszen céljai
között szerepelt
-
a személyes
tapasztalat és a szükséges eszközök
elsajátítása a tudatos jelenlét és a meditáció terén, melyek a tanulás – tanítási folyamat során napi szinten alkalmazhatók
-
a pozitív kommunikáció és aktív figyelem felfedezése, kiaknázása
-
a „csendes” tevékenységek erejének
megfigyelése adott tananyag tanítási és ismétlési gyakorlatában
-
a tudatos jelenlét és meditációs
tevékenységek gyakorlása
-
a pozitív hozzáállás megtapasztalása
-
az ideológia iskolai életbe való
beágyazásának vizsgálata egy izlandi iskolalátogatás alkalmával
Véleményem szerint a
nemzetközi továbbképzések, konferenciák mindig jó alapot adnak a minőségi
oktatás, innovációs technikák és az európai polgárrá válás terén.
Az általam választott
kurzus témája, valamint az oktatók magas színvonalú képzettsége garantálta a
tanfolyam sikerét.
Felkészülés:
Az utazásom előtt
tanulmányoztam a kurzus tematikáját, utána olvastam a tudatos jelenlét
fogalmának, valamint a pozitív pszichológia világába is betekintettem.
Szinte heti kapcsolatban
álltam a kurzus vezetőjével, aki napra kész információkkal látott el a
tanfolyammal kapcsolatban felmerült kérdéseimre.
A felkészülésem részét
képezte a magam és velem utazó
kolléganőim utazásának, szállásának, egyeztetése, majd lefoglalása, az
utasbiztosítás elintézése, és a közös
felkészülés az izlandi kultúra és mindennapok
érdekességeire és furcsaságaira. Még az izlandi nyelvet és abc-t is
tanulmányoztuk több-kevesebb sikerrel.
Résztvevők:
A csoportban 14 voltunk.
3 munkatárs Spanyolországból, 2 kolléga
Észtországból, 2 tanító a Cseh Köztársaságból, 2 kolléga Olaszországból, 2 Litvániából, 1
Finnországból, s végül 2 Magyarországról.
Az összetétel nagyon változatos volt, hiszen nem volt mindenki
középiskolai- / nyelvtanár, a csoport fele általános iskola alsó vagy felső
tagozatán, nem angol nyelvet tanított. A finn résztvevő pedig szociális munkás
egy finn középiskolában, ahol az iskola maga küldte az iskolai segítőket egy lelki
„felüdülésre” éppen azért, hogy a „burn out” jelenséget megelőzzék.
Tudás-
és készségfejlesztés
Az első napon a kurzus szervezői nem csupán az előttünk álló hetet, hanem Izlandot, illetve az izlandi életmódot / életérzést is megpróbálták dióhéjban megismertetni velünk. A PPT-s előadásba még egy alapvető, a „túléléshez” szükséges nyelvlecke is bekerült. ( Gódan Daginn! (Jó napot!), Tak. (Köszönöm), Bless. (Viszlát.), Jaeja!, Jaeja?, Jaeja….. A szó, amivel mindent el lehet mondani, meg lehet kérdezni. Csupán hangsúlyozás kérdése az egész!)
Hétfőn kezdődött az igazi
munka, ahol a délelőtti foglalkozáson a Well-being, mindfulness and stress
management volt a téma. A fogalmakat elméleti szinten érintve, átbeszélve,
gyakorlati módon próbáltuk szemléltetni. Az izlandi iskolákban a tanárok minden
gyerek kezébe egy szál gyapjúfonalat adnak, amivel a gyerek játszhat,
tekergetheti, ki- és öszzecsomózhatja a feszültsége levezetése céljából. Erre a
módszerre azért tértek át, mert a stressztábla (golyók pattintása egyik
oldalról a másikra) túl hangosnak bizonyult a tanórák során.
Külön hangsúlyt
fektettünk a ránk zúduló pozitív és negatív hatásokra, illetve ezek
felerősítésére és kezelésére.
A legfontosabb ember
számunkra : Önmagunk. Ennek fel- és elismerése egy tanulási folyamat. Kristín,
az izlandi oktatónk különböző gyakorlatok és mantrák bemutatásával,
gyakoroltatásával mutatta be, illetve próbálta megtanítani nekünk, hogy az
egyedüli gát a boldogságunk / boldogulásunk útjában Önmagunk vagyunk.
Ugyanakkor csak is amagunkba vetett hitünk és pozitív hozzáállásunk segít
abban, hogy sikeresek legyünk az élet minden területén.
A stressz természetes és
nem feltétlen negatív aspektusa az életünknek. Ennek köszönhetjük a küzdeni
tudásunkat, ez segített minket a túlélésben is.
Motivál, segít koncentrálni, összpontosítja az energiánkat ezáltal
fejleszti a teljesítményünket.
A negatív stressz idegességet, kényelmetlen érzetet okoz, hosszú távon mentális és fizikális problémákhoz is vezethet.
A kurzus célja az volt,
hogy tudatosan gyengítsük a minket érő negatív energiákat, ugyanakkor erősítsük
a bennünket érő pozitívokat. Ehhez járul hozzá a meditáció, a tudatos jelenlét,
az egészséges táplálkozás, a testmozgás, a természetjárás és természetesen az
elegendő alvás.
Az elméleti foglalkozást
ezután gyakorlati oktatás követte, ahol stresszoldó légzéstechnikákkal és
különböző meditációs módszerekkel ismerkedtünk meg. Egy-egy gyakorlat végén
megbeszéltük az érzéseinket, illetve azt, hogyan lehet az adott gyakorlatot a
tanulás – tanítás folyamatába játékos módon beilleszteni még akkor is, ha ezt a
tanulóink még soha nem alkalmazták.
A következő lépés a
tudatos jelenlét elsajátítása volt. A tudatos jelenlétet úgy írhatnánk le, mint
a jelen pillanatára való teljes koncentráció. A tudatos jelenlét akaratunktól
függ, és nem bírál. „Ebben a pillanatban Én itt vagyok és ez vagyok!”
A tudatos jelenlét segít
oldani a stresszet és elfogadni önmagunkat minden jó és rossz tulajdonságunkkal
együtt.
A foglalkozásaink első
része mindig teremben történt, hogy az elsajátított technikákról beszélhessünk,
illetve ötleteket kapjunk, hogyan építhetjük be a napi tanítási rutinunkba.
A kurzus másik fő célja, a koncentráció pozitív fejlesztése, megerősítése volt. Különböző szem-, kéz-, hallástechnikákat gyakoroltunk, amivel a saját koncentrációinkat is erősíthetjük. A foglalkozások második felét a képző központ melletti parkban, szabad levegőn tartottuk, hiszen a felfrissülés, energia gyűjtés egyik hatásos módja, ha a természetben vagyunk.
A hét során betekintést
nyerhettünk az izlandi oktatási rendszerbe is. Meglátogattuk Reykjavík egyik
legújabb iskoláját, Dalskoli, ahol a gyerekeket óvodás koruktól a középiskola
befejezéséig oktatják. Megtudhattuk, hogyan építik be a kurzuson elhangzott
készségeket az tanulás-tanítás folyamatába, valamint láthattuk, hogy a
sporttevékenységek és a gyakorlati tantárgyak (varrás, famunka, festészet)
ugyanolyan prioritást élveznek, mint a természettudományos és bölcsész tárgyak.
A meditáció és tudatos jelenlét mellett a jóga sem maradhatott ki a stresszoldó technikák közül. Megismerkedtünk az egyszerű jóga alapjaival, illetve azzal, hogyan lehet ezt összekapcsolni a tudatos jelenléttel és alkalmazni bizonyos tanórákon is.
Sajnos a
tanúsítványainkat nem kaptuk meg papír alapon, mert Izlandon próbálnak mindent
a természetvédelem jegyében megoldani, így ezeket emailben továbbították
számunkra.
Kultúra:
A test táplálása a fizikai mozgás, a lélek táplálása a kultúra és a meditáció. Az izlandi lét e kettő kölcsönös egymásra épülésén alapszik. Utunk során a szervezők nem csupán tudásunkat bővítették, hanem a lelkünk épülésére is hangsúlyt fektettek. Már az első napon fantasztikus élményben volt részünk, hiszen a programunk keretei között a méltán híres Sky lagúnát látogattuk meg, ahol egy teljes kezelésben részesültünk a geotermikus hőforrásban fürdés mellett. A látvány lélegzetelállító, a kezelés abszolút ellazító és stresszoldó volt. Az izlandiak nagy figyelmet fordítanak a testük higiéniájára, valamint a hőforrások ellazító és gyógyító hatását napi szinten használják ki. Mottójuk a Sky lagúna bejáratánál is olvasható:
„Embrace the day, then set it free….” „Öleld magadhoz a napot, hogy aztán elengedd…”
Szinte minden kerületben vannak nyilvános
uszodák, ahol a fűtött medencében való úszás után a hévizes jacuzzikban
tárgyalják meg a lakosok a nap eseményeit, a gyermekeik iskolai előmenetelét, a
politikai életet, s úgy általában, ők itt élik a társasági életüket.
Reykjavikot idegenvezető
kíséretében jártuk be, ahol megtudhattuk, hogy az első telepesek norvég
vikingek voltak, akik a 9. században telepedtek le a szigeten. Előtte már
jártak ír szerzetesek itt, de a mostoha körülmények miatt nem maradtak hosszabb
ideig a szigeten. Az ország Norvégia hűbérese lett, majd a dánok fennhatósága
alatt került. Függetlenségét 1944-ben nyerte vissza. Azt is érdemes
megjegyezni, hogy az ország vezetői között nagyon sok a nő. Például a jelenlegi
miniszterelnök Katrín Jakobsdóttir
az oktatási és kulturális miniszter szerepét töltötte be a megválasztása előtt.
Utunk során megnéztük a Nemzeti Színházat, a Parlament épületét, a Harpa-t ( Reykjavik zenei és kulturális központja), s kisétáltunk a régi kikötőbe is. A tenger partján megcsodálhattuk Reykjavik egyik szimbólumát, a Fényutazó című szobrot, mely egy viking hajót ábrázol, emléket állítva ezzel a hajdani első telepeseknek.
Számomra két olyan meghatározó élmény volt, amely egész életemet végig fogja kísérni. Az egyik a kurzusunkba beépített egész napos kirándulás volt, melyet Golden Circle néven emlegetnek. Elsőként a két globális jelentőségű, folyamatosan mozgásban lévő, és távolodó tektonikai lemez, az Eurázsiai- és az Észak-Amerikai lemez határvonalát látogattuk meg. Itt húzódik a két kőzetlemez geológiai határa, így egyszerre két kontinenshez is tartozik a sziget.
Majd egy gejzír mezőhöz vezetett az utunk, ahol 80 -100 fokos hévizek törnek fel a felszínre, s működő gejzíreket is láthattunk. Utunk ezután Gullfoss vízeséshez vezetett, majd egy már kialudt vulkán kráterét néztük meg a benne található tengerszemmel.
Utunkat egy kulináris élménnyel zártuk, melyet kurzusunk szervezői
készítettek számunkra, s ahol a részt vevő országok is lehetőséget kaptak
nemzeti konyhájuk bemutatására.
A kollégákkal saját szervezésben eljutottunk még egy láva alagútba is, mely egy 5000 évvel ezelőtti vulkáni kitörés eredményeképp jött létre.
A másik meghatározó
élményem a bálna les és a bálna múzeum volt. Itt 23 élethű és életnagyságú
bálna van kiállítva. Interaktív- és audio guide segítségével ismerhettük meg az
Észak Atlanti Óceán állatvilágát, illetve Izland szerepét a bálnák védelmében.
Összegzés:
Elmondhatom, hogy ez
alatt az egy hét alatt rengeteg tapasztalattal és élménnyel gazdagodtam. A
kurzus elérte célját, hiszen feltöltődve, stressz mentesen érkeztem haza, s úgy
gondolom, a kezembe kapott eszközöket és technikákat alkalmazni tudom és fogom
mind a magánéletemben, mind az iskolában a tanítási gyakorlatomban. Reményeim
szerint a kollégáim is nyitottak lesznek ezekre a technikákra és alkalmazni is
fogják őket munkájuk során. Ami talán a legfontosabb, hogy merjünk nyitottak és
befogadók lenni az új dolgok iránt, hagyjuk el a komfort zónánkat, mert a
megszokottság, a rutin előbb - utóbb kiégettséghez vezet.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése