Döményné Dobosi Lejla

 

Stress and Conflict Management: the way to Resilience and Satisfaction


Distress is a prevalent problem in today’s workplace and about one-third of workers report high levels of stress. Excessive work-related stress can have serious consequences bot hon a behavioral, physical, and psychological level. Parent behaviors, undisciplined students, workplace conflicts, and deadlines are all potential causes of distress that teachers shall learn how to manage. This is why it is fundamental to learn how to identify the sources of stress, how to prevent and cope with stressful experiences, and how to support students to deal with stressful situations. The course allows participants to improve their ability to prevent and manage work-related stress by identifying the sources, to prevent distress and managing stressful situations.



https://www.schooleducationgateway.eu/fr/pub/teacher_academy/catalogue/detail.cfm?id=235921


ÉLMÉNYBESZÁMOLÓ

A mobilitás helyszíne: Tenerife, Spanyolország

Kurzusszervező: Erasmus Learning Academy

A mobilitás időpontja: 2023. március 12-18.

 

Cél:

A modern és rohanó világunk leggyakoribb velejárója a sok stressz. Ez azonban nemcsak a felnőttekre jellemző, hanem egyre inkább megmutatkozik a diákoknál is, hiszen a szülői és iskolai elvárások egyre magasabbak, a teljesítménykényszer is gyakran negatív hatással van a diákokra. Ez a negatív hatás megmutatkozik az egymáshoz való viszonyokban, ahogy egymáshoz szólnak, ahogy bizonyos dolgokra reagálnak illetve lereagálnak.

Éppen ezért szerettem volna egy olyan képzésen részt venni, hogy mind elméletben, mind gyakorlatban olyan tudás illetve praktikák birtokába kerüljek, ami segítségemre lehet osztályfőnökként és szaktanárként is a színvonal megtartása mellett a feszültség csökkentésében.

Az Erasmus plus KA1 programban meghirdetett Erasmus Stress and Conflict Management: the way to resilience and satisfaction elnevezésű egyhetes módszertani továbbképzés kiváló lehetőség volt erre. A leírás szerint a kurzus során olyan tudást sajátítható el, amely stratégiákat nyújt a pozitív viselkedés megerősítésében, és erre minden tanárnak szüksége van. Emellett az angol nyelv gyakorlására, nemzetközi tapasztalatcserére, szakmai kitekintésre is remek lehetőséget nyújtott a kurzus.

Felkészülés:

 

A kurzus megkezdése előtt megismerkedtem a tanfolyam részletes tematikájával, és felvettem a kapcsolatot a kurzus szervezőjével, aki valamennyi felmerülő kérdésemet megválaszolta. Német nyelvtanárként szükséges volt angol nyelvtudásomat is felfrissíteni, hiszen a kurzus angol nyelvű volt. Mindezek mellett igyekeztem megismerni az ország kultúráját, a helyi nevezeteségeket, valamint a spanyol nyelvet is.

 

Résztvevők:

 


Csoportunk 11 főből, érdekes módon csak nőkből állt; voltak felsős és középiskolai tanárok, valamint nevelési tanácsadók is köztünk. Két kolléganő Szlovéniából, hárman Litvániából, ketten Belgiumból, ketten Lengyelországból és egy kolléganő Finnországból érkezett. A nyelvszakos tanárok (angol, finn, francia nyelvet tanító) mellett voltak matematikát, gazdaságtant tanítók, és egy jógataokatató is, ez sokoldalú tapasztalatcserét és csapatmunkát tett lehetővé.

 



Szakmai fejlődés, tudásmegosztás:

A tanfolyam már vasárnap délután megkezdődött. Rendhagyó módon nem teremben, hanem a város egyik legszebb parkjában ismerkedtünk meg egymással valamint a tanfolyam szakmai vezetőjével bemelegítő játékok (networking activities) segítségével. Ezt követte egy kétórás idegenvezetés a városban, megmutatták a helyi nevezetességeket, meséltek a város történelméről, a helyi specialitásokról.  


A tanfolyam minden reggel 25 perces meditációval kezdődött, amelynek érdekessége, hogy nem a teremben ülve, hanem az óceán partján volt. A tavaszi napsütés, a hullámzó óceán, a nyugodt légkör segített a kikapcsolódásban, bár kezdetben ez nem volt olyan egyszerű, hiszen az agyunkat nehéz kikapcsolni, de ez is megtanulható. A csoportban jelen lévő jógatanár is segített az ellazulásban, a helyes légzéstechnika kialakításában.




A napi meditációt az elméleti képzés követte; megismertük illetve átismételtük az elméletet:

·       Mi a stressz?

·       Mi történik, ha stresszelsz?

·       Mi okozza a stresszt?

·       A stressz típusai

·       A stressz kialakulása

·       Következmények

·       Problémamegoldás módszerei

·       Konfliktuskezelési stratégiák


Emellett többségben voltak azok a szerepjátékok, amelyek alapjai a mindennapi iskolai életünkből hozott, valós helyzetek voltak (tanár-tanár, tanár-diák, tanár-szülő viszony). Saját bőrünkön tapasztalhattuk meg a stresszoldás és koncentráció elérésének drámapedagógiai lehetőségeit. Bár ezek egy részét már ismertem, de sok új gyakorlattal bővült a tudástáram. Nagyon sok gyakorlati feladatot, hasznos segítséget és ötletet is kaptunk, amelyeket a csoport további, új gondolatokkal egészített ki. Ezenkívül a tanfolyamvezető nagy hangsúlyt fektetett a csapatmunkára, a közös problémamegoldásra illetve, hogy a csapat valamennyi tagja szerephez jusson, de csak oly mértékben, ami még számára is megfelelő. Ez nem jelentette azt, hogy ne lépjünk ki a komfortzónánkból, de ez szinte észrevétlenül valósult meg; nem stresszeltünk. Mottót is választottunk: Stress less, sleep more!

 


Kulturális programok, kirándulások:

A foglalkozások 14.00 óráig tartottak, de utána lehetőség volt a környék látnivalóinak felfedezésére, ezen kívül a tanfolyam szervezők két délutánra is kirándulást szerveztek, ami fakultatív volt, de különlegessége miatt az egész csoport részt vett rajta.

Hétfőn délután elutaztunk La Oratavaba, egy közeli kisvárosba, melynek központja történelmi-művészeti emlékhely. Az idegenvezetés során megnéztük Monteverde házaspár kúriáját, a Liceo de Taoro-t; Jardines del Marquesado de la Quinta Roja mauzóleumát, ami egy gyönyörű virágos parkban található, valamint a botanikus kertet.


Kedden délután ellátogattunk Lago Martíanez-be, ami nemcsak egy vízi szabadidőközpont, hanem Európa legnagyobb szabadtéri kortárs múzeuma. Több medencéből álló komplexum, melynek közepén egy nagyméretű mesterséges tó található.

A szerdai kirándulás során hegyiutakon át értük el a Parque Nacional de Las Cañadas területét ahol a Teide vulkán a maga 3718 m magasságával tornyosult fölénk. Útközben több helyen megállunk gyönyörködni, megcsodáltuk a hihetetlen színű és formájú sziklákat, hegyeket, mintha holdbéli tájon jártunk volna. Érdekes, hogy majd 2000 méter magason voltunk, de kabátra nem volt szükség. Megnéztük a Los Gigantest, az 1000 éves sárkányfát, Icod de los Vinos-ban, és még egy banánültetvénybe is betértünk.


Csütörtökön a Playa Bollullo-ra, egy távoli természetes fekete homokos strandra mentünk el. A helyi lakosok idejönnek, bár az úszás itt meglehetősen veszélyes, hiszen gyakran erős hullámok vannak, és a kiszámíthatatlan parti áramlatok is veszélyesek. Ettől függetlenül hihetetlen élmény volt víz erejét megtapasztalni, valóban „a víz az úr!”

Péntek délután ellátogattunk a Loro Parkba, egy különleges állatkertbe. A világ legnagyobb papagájgyűjteménye mellett delfin, fóka, orka bálna és papagáj show-t, gyönyörű orchidea kertet, Európa legmodernebb pingvinházát és a csodálatos cápa alagutat láthattunk. Az egész park területét lenyűgöző, gondozott, buja növényzet borítja, amely fákat, bokrokat és virágokat a világ számos tájáról szereztek be.

 




Összegzés

Összességében rengeteg élménnyel és tapasztalattal gazdagodtam, pozitív energiával töltődtem fel ez alatt az egy hét alatt, és mindenképpen szeretném az ott tanultakat megosztani kollégáimmal és beépíteni a tanítási gyakorlatomba is. A programnak több hozadéka is van. Eddig is türelmes voltam diákjaimmal, hiszen a német nyelv elsajátítása nem egyszerű dolog és német nyelven megszólalni sem mindig könnyű. Ki kellett lépnem a komfortzónámól, hiszen a kommunikációs nyelv az angol volt, és megtapasztaltam, hogy nem mindig jut az ember eszébe a megfelelő szó, hogy a gondolatait idegen nyelven kifejezze. Így saját példán keresztül tudom a diákjaimat motiválni, hogy legyenek nyitottak az Erasmus nyújtotta lehetőségekre és használják bátran az eddig megszerzett nyelvi tudásukat is illetve bővítsék azt. A jövőben én is szeretném az angol nyelvtudásomat tovább fejleszteni.


 

Hasznos linkek:

How stress affects your brain - Madhumita Murgia

https://www.youtube.com/watch?v=WuyPuH9ojCE

https://www.youtube.com/watch?v=_X_AfRk9F9w

https://www.youtube.com/watch?v=pZwvrxVavnQ

https://www.youtube.com/watch?v=lxk7pHZsIAs

https://www.youtube.com/watch?v=55n9pH_A0O8

https://www.youtube.com/watch?v=3K-0JpiJu-o

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon