Fonyódiné Patyi Mónika
Intensive English (one week)
September 2022
Élménybeszámoló
Mobilitás helyszíne : Ciprus , Limassol
Szervező: English in Cyprus/ English Learning Centre
Időpontja : 2022. szeptember 19-24.
Cél,
motiváció:
„A zene az egyetlen világnyelv, melyet
bárki, bárhol megérthet.” (Claude Debussy) Énektanárként meggyőződéssel adom át
diákjaimnak e szép gondolatot, mely megkönnyíti a zenészek, énekesek dolgát. Sajnos
másként élem meg idegen nyelvek esetében a különféle élethelyzeteket,
kommunikációt.
Ének-zene
tanárként, magyartanárként pedagógiai munkám folyamán számos kreatív
alkotómunkát végeztem, melyek értéket teremtettek és közvetítettek. A
tehetséggondozás számos lehetőségét aknáztam már ki: szólóéneklés, hangszeres
produkciók, dramatizálás, színpadi játékok, ünnepi műsorok összeállítása, hagyományápolás
a népdalok világán keresztül, karnagyi feladatok ellátása, kórusvezetés,
versenyeztetés. A sokszínű feladatok egyrészt inspirálóan hatnak
személyiségemre, folyamatos megújulásra, együttműködésre, szárnyalásra
sarkallnak; másrészt állandó pszichés nyomást, feszültséget, többletmunkát igényelnek, mely
hosszútávon akár kiégéshez is vezethet. A túlterheltség pedig a szakmai
továbbképzésekkel csak súlyosbodik, a feltöltődés, megújulás katartikus érzése
viszont elmarad.
Minden pedagógus számára kötelesség a
szellemi frissesség mellett mentális egészségének megőrzése is. Nehéz feladat,
hiszen nem csak tanítunk, nevelünk, példát mutatunk, értéket közvetítünk, hanem
szeretjük is a diákokat. Szeretettel irányítjuk, segítjük őket tehetségük
felfedezésében, kibontakoztatásában. Fáradtan, kimerülten szeretni viszont nem
lehet.
Zenei tanulmányaim és pedagógiai munkám
mellett mindig ragaszkodtam a kórusénekléshez. Több híres kórusban (Budapesti
Vándor kórus, Szekszárdi Madrigálkórus) voltam és vagyok a szoprán szólam
meghatározó tagja. A kóruséletnek számos külföldi utat, élményt köszönhettem:
nemzetközi kórusfesztiválokra, kórusversenyekre jutottam el, mely élmények
formálták személyiségemet, növelték repertoáromat.
Német nyelvtudásomból előnyt kovácsoltam,
hiszen sok híres német zeneszerző művét szólaltatjuk meg (Pl. Bach,
Mendelssohn, Händel, Brahms) eredeti nyelven. A 2010-es évektől egyre többször
éreztem, hogy alkotói szabadságomnak nem a képzelet, hanem az angol nyelvtudás
hiánya szab határt. Kórusvezetőként számos olyan feladat vár(na) rám, mely
biztos angol szövegértést, kommunikációs készséget feltételez: nemzetközi
kapcsolatok építése, jelentkezés külföldi kórusfesztiválokra kiírt
pályázatokra, kötelező kortárs kórusművek betanítása angol nyelven, angol nyelvű könnyűzenei produkciók
reprodukálása.
Évek óta szerettem volna időt szakítani
arra, hogy angol nyelvi kompetenciáimat fejlesszem. A továbbképzések, aktuális
pedagógiai feladatok mentségként szolgáltak a rendszeres tanulás elnapolásában.
Az Erazmus pályázat viszont titkos álmom megvalósításában játszott szerepet. A
nyelvtanfolyam az Erasmus ösztöndíj kurzusán keresztül ösztönzést, elköteleződést
adott a kitartó, hosszútávú tanuláshoz.
Felkészülés:
Az angol nyelvet gimnáziumban tanultam
második nyelvként. Sajnos azóta nyelvtanfolyamra nem jártam, így idegen nyelvi
környezet hiányában a tanult tananyag gyorsan elfelejtődött. Különféle nyelvi
applikációk segítségével (Xeropan, Duolingo) többször próbáltam egyedül
elsajátítani a nyelvet, de a beszédkészség fejlesztése, kiejtés helyes
megtanulása lehetetlen feladatnak bizonyult. A nyári szünetben tudatosan több időt
szántam streamingszolgáltatón keresztül olyan angol nyelvű magyar feliratos
filmek megnézésére, melyek mélyítették angol szövegértésemet.
A tanfolyam megkezdése előtt a
kapcsolattartó ismertette a kurzus
tematikáját, vázolta szervezési feladataimat. Egy szintfelmérő teszttel kezdtük
a munkát, mely felmérte szókincsemet és nyelvtani ismereteimet. Ennek eredménye
alapján kerültem a nyelvtanfolyam „Beginner” csoportjába. E-mail formájában
több levélváltás is történt a
szervezőkkel, mely fejlesztette szövegértési - , szövegalkotási kompetenciáimat.
A kurzus programjától elsősorban az
élőbeszéd könnyebb megértését, nyelvi kommunikációm fejlősédét vártam. Elvárásaim
között viszont az is szerepelt, hogy Ciprus történelmét, kultúráját,
szellemiségét is megismerjem, felfedezzem.
Résztvevők:
Az utazás során többször megállapítottam,
hogy egyedül nem vágtam volna neki az útnak. Minden zökkenőmentesen alakult,
mégis akadtak olyan elintézendő feladatok, ahol szükség volt magasabb szintű
angol nyelvtudásra vagy közös gondolkodásra, jó problémamegoldó képességre.
Kollégáim hozzáállása, jelenléte egyrészt megnyugvást, másrészt jó közösséget
jelentett számomra. Iskolánkból négyen utaztunk Ciprusra: egy angol szakos
kolléganő, és három olyan tanárnő, akiket a magyar nyelv és irodalom szak is
összekötött. Mészárosné Szőnyi Zsuzsannával együtt kerültünk a „Beginner”
csoportba. A nyolc fős kurzuson lengyel és türkmenisztáni csoporttársakkal
együtt próbáltunk ismerkedni az angol nyelvvel. Hétfőtől péntekig ugyanazt a
tematikus tervet követtük: kétszer másfélórás alapozó órán vettünk részt, mely
szókincsbővítésre, nyelvtani ismeretek elsajátítására helyezte a hangsúlyt. Az
utolsó órán új tanárral, kibővült csoporttársakkal a beszédfejlesztés került
középpontba. A páros munkaforma a nyelvi nehézségek ellenére is lehetővé tette
új csoporttársaink –cseh, orosz, német – jobb megismerését.
A hét utolsó napján
kimeneti teszttel adtunk számot tudásunkról, az elsajátított tananyagról. A
csoport átlagéletkora megerősítette bennem azt a tényt, hogy a life long
learningre, azaz élethosszig való tanulásra szükség van, mert nemcsak
élesíti az elménket, növeli önbizalmunkat, hanem ablakot nyit a változó
világra, melyben könnyebben eligazodhatunk.
Kulturális programok:
A nyelviskola is felkínált különféle
kikapcsolódási lehetőségeket. Az iskola szervezésében megtekintettük a
városközpontban található várat, régi kikötőt, malom múzeumot. Az utolsó
tanítási nap délutánján pedig egy pafoszi hajókiránduláson vettünk részt. A
kirándulás részeként régészeti emlékeket, mitológiai témájú mozaikokat és
Afrodité szikláját is megcsodálhattuk.
Összegzés:
Egy hét alatt természetesen nem lehet hatalmas nyelvi fejlődésen átesni. De
a benyomások, tapasztalások, komfortzóna elhagyása szemléletváltást hozott az
életembe. Most megtapasztaltam, hogy mit nyerhetek, ha a nyelvi gátakat
leküzdöm és kitartóan tanulok. Az ember hajlamos azt hinni, hogy egyedül van a
problémáival, „öreg” már a változásra. Az Erasmus pályázatnak köszönhetően
megtapasztaltam, hogy mennyi hétköznapi hős küzd korától, nemétől, nemzetiségétől,
végzettségétől függetlenül azért, hogy egy nyelvet beszéljünk. Számomra ez
csodálatos felfedezés volt, úgy éreztem, nincs lehetetlen. Hálás vagyok, hogy
ott lehettem.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése