Haász Gyöngyi
Intensive English (one week)
September 2022
Teachers who are non-native speakers of English, who are required or intend to teach English, or a subject through English (CLIL) as well as those planning to start teaching English.
Those who need to develop their language skills to study relevant literature or publications in English.
Staff needs to work on projects/exchange programs/committees with an international dimension. Those who need to liaise with English-speaking colleagues, peers, or parents.
Élménybeszámoló
A mobilitás helyszíne: Limassol, Ciprus
Kurzusszervező: English in Ciprus / English Learning
Centre
A mobilitás időpontja: 2022. szeptember 18-25.
Célok:
A tanári pálya sok szépséget és felemelő élményt nyújt
azoknak, akik élethivatásuknak tekintik a pedagógus létet. Az érem másik
oldalán viszont megtalálhatók a nehézségek is, amelyekkel a pedagógusnak meg
kell tudni birkózni. Ezek széles skálán mozognak, az esetleges pszichikai
túlterheléstől kezdve a tanár saját szakját érintő problémákig. Ez alatt azt
értem, hogy a pedagógusnak tudnia kell követni a világ változásait, reagálni
rájuk, hiszen a tanári pályára közvetlen hatással vannak a társadalmi,
gazdasági és technológiai változások. A
komfortzónámból való kilépés, más kultúrák és módszerek megismerése bónuszt
jelent a fejlődés, megújulás folyamatában, mely segítségemre lehet a kiégés
jelenség kezelésére. Tehát az angol’ life long learning’, azaz élethosszig
való tanulás a mi pályánkon is alapvető.
Céljaim
között mindig szerepel, hogy minél hatékonyabban tudjam a tudást átadni
tanítványaimnak és személyes példamutatással is ösztönözni őket a folyamatos
tanulásra, és hogy fönt tudják tartani érdeklődésüket a világ történéseivel
kapcsolatban.
A túlterhelésnek, az alulmotiváltság aggasztó jeleinek
többféle tünete van, s bár ezek egyénfüggők, de kb. 5 év után már komolyabb
jelzést küldhetnek a pedagógusnak a változtatás igényére. Ennek felismerése
bizonyos államokban olyan érzékeny , hogy mód van arra, hogy ilyenkor alkotói
szabadsággal éljenek a tanárok. Ha nem is évekre való elvonulást, de hosszabb -
rövidebb ideig kínálnak részben feltöltődést, másfelől pedig szellemi élményt
az Erasmus ösztöndíjjal való nyelvtanulás kurzusai.
A
kurzusra azért jelentkeztem - nem idegennyelv szakosként -, mert szeretném a
nyelvi kompetenciámat fejleszteni. A választott kurzus célja, hogy olyan
szintre fejlessze fel a nem nyelvszakos tanárok nyelvi képességeit, mely a
későbbiek során lehetőséget biztosít számukra, hogy nemzetközi projektekben,
csereprogramokban vehessenek a célnyelven részt, illetve a szakmai, módszertani
ismereteiket is bővíteni tudják az adott célnyelven.
Felkészülés:
A pályázat beadásakor célként
fogalmaztam meg az idegen nyelvi tudás fejlesztését. A nemzetközi környezet
segíti az angol nyelvű kommunikációt a nem nyelvszakos tanárok között;
fejleszti a résztvevők olvasott szövegértési képességeit, hogy a jövőben
célnyelvi cikkeket, anyagokat olvashassanak, értsenek meg; biztosítsa a
résztvevőknek azt a platformot, ahol az elsajátított nyelvi tudásukat idegen
nyelvi környezetben kamatoztathatják.
A kurzus megkezdése előtt megismerkedtem a tanfolyam részletes
tematikájával. A szervezési
folyamat során az iskolával, a tanfolyam szervezővel kellett kommunikálnom.
Ez e-mail formájában történt, s e során is gyakoroltam az angol nyelvet,
és fejleszthettem magam e területen. A többszöri üzenetváltások során
fejlődött a nyelvi készségem, lehetőség volt éles helyzetben is alkalmazni
a tanult nyelvi fordulatokat.
A szállást a nyelviskola javaslata
alapján választottam. Többen itt laktunk a csoportból, így az iskolabusz vitt
és hozott minket mindennap. A hazautazásra szóló repülőjegyet szombatra
váltottam, azonban a repülőtársaság a járatot törölte, vagyis vasárnap tudtam
visszautazni Magyarországra.
A nyelviskola programjától előzetesen az
élő nyelvi környezetben való jobb tájékozódást, az élőbeszéd könnyebb
megértését és a magabiztosabb nyelvhasználatot vártam. Elvárásaim közt
szerepelt egy másik ország, nép életébe, kultúrájába való bepillantás,
történelmének hagyományainak megismerése.
A szervező nyelviskola előzetesen
egy szintfelmérő teszt kitöltésére kért minket, amely a szókincs
és a nyelvtani elemek ismeretét mérte. A teszt eredménye alapján osztotta be a
kitöltőt egy nyelvi szintre. Én az „Elementary” besorolást kaptam.
Résztvevők:
A mi iskolánkból négyen utaztunk Ciprusra – egy angol szakos kolléganő volt velünk, hárman más-más szakosok voltunk. A tanfolyamon csoportjait a teszten elért eredmények alapján alakították ki. Így négyen három különböző csoportba kerültünk.
Az én csoportomba nyolcan jártunk,
az Erasmus program keretében csak én vettem részt a tanfolyamon. Életkori és
nemzetiségi szempontból is vegyes társaság jött össze: két német, egy cseh, egy
argentin és három orosz alkotta az osztályt. Egy angol születésű, Cipruson élő
tanárnő foglalkozott velünk az első két órán, szókincsbővítő és nyelvtani
feladatok megoldásával. A harmadik óra a beszélgetés volt, itt újabb felosztás
szerint dolgoztunk egy ciprusi tanár úrral.
Kulturális programok:
A klasszikus értelemben vett kulturális programokból igen kevés található Limassolban, hiszen ez a város Ciprus gazdasági központja. A nyelviskola hétfő délutánra szervezett közös programot, amikor a várat, a régi kikötőt és a malom múzeumot nézhettük meg. A többi programról magunknak kellett gondoskodni. Itt került elő a kreativitásunk, helyzetfelismerő képességünk. Nem tétlenkedtünk. Meg kellett tanulnunk, hogy miként juthatunk be a tőlünk 8 km-re lévő városközpontba, és utána kellett néznünk, hogy milyen programlehetőségek vannak.
Összegzés:
A program felülmúlta a
várakozásaimat. Érezhetően sokat tanultam, bátrabban mertem megszólalni,
fejlődött a hallás utáni szövegértésem. A hét természetesen gyorsan
elmúlt, sok tapasztalattal tudással gyarapodtam. Könnyebben eligazodom a
különböző online szállás és repülőjegy foglalások világában, a sok
levelezésnek köszönhetően biztosabban fejezem ki magam írásban is,
a beszélgetéseknek köszönhetően szóban is bátrabb lettem. Öt nap alatt természetesen
nem lehet rengeteget tanulni, de motivációt adott, ösztönzést nyújtott
arra, hogy a jövőben aktívabban vegyek részt külföldi programokon.
A képzés
elvégzése után egy interaktív workshop segítségével fogom tapasztalataimat
megosztani a kollégáimmal, és igyekszem tanítványaim körében népszerűsíti az
Erasmus+ Lifelong Learning programjait, hiszen az iskola tervei között szerepel
a hosszú távú mobilitás pályázatra jelentkezés is. A túraszervezések során az
angol nyelven írt külföldi tapasztalatokat is felhasználom a tájékoztatásra.
Különösen
szerencsés helyzet volt az, hogy kolléganőimmel - akikkel nemcsak az iskolai
munkánk fonódik össze, hanem baráti kapcsolatot is ápolunk - filmek
feliratozva vagy eredetiben hallgatva magyar felirattal a nyári szünet időtlen
korlátja továbberősítettek elköteleződésem
a nyelvtanulás mellett, együtt
élhettük meg ezeket a napokat. Azóta ösztönző erőt jelent egymás társasága a
mindennapokban, mert a közösen megélt élmények velünk maradnak.
A program
újabb hozadéka, hogy saját példán keresztül tudom inspirálni a diákjaimat, hogy
legyenek nyitottak az Erasmus nyújtotta lehetőségekre.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése