Kissné Sipos Dorottya

 

Yoga and Meditation for Educators: Be a Great Teacher, Be Your Best Self



September 2022

This course aims to familiarize educators with Yoga practice as a powerful tool for handling stress, improving their teaching skills, and increasing their physical, mental, and emotional health. While it is suitable for absolute beginners, it is also meant to be enjoyable for those who have already taken basic or intermediate yoga classes.

By experiencing different yoga styles, and thus several poses, breathing, and meditation techniques, throughout the course, participants will learn how these practices can enhance their ability to maintain a favorable climate in their school community and support resilience in and out of the classroom.
Teachers will be also provided with the latest scientific evidence about the benefits of Mind-body interventions, especially in school environments. Finally, a part of the course will be dedicated to the best practices of introducing children and teens to yoga and meditation techniques.

https://www.teacheracademy.eu/course/yoga-and-meditation/

Élménybeszámoló

Helyszín: Spanyolország, Barcelona

Időpont: 2022. szeptember 25 - október 2.

Kurzusszervező: Europass Teacher Academy

 

A 2021-2022-es tanévben az Erasmus+ által meghirdetett kurzusok közül, a Yoga and Meditation for Educators: Be a Great Teacher, Be Your Best Self témájú tanfolyam keltette fel az érdeklődésemet a leginkább. Mindkét tevékenység szorosan összefügg és jól beilleszthető, alkalmazható a testnevelés tantárgy tanításába.


Régóta nagy vágyam volt, hogy eljussak Spanyolországba, megismerhessem az ország és Barcelona kultúráját, nevezetességeit, gasztronómiáját. Bővíthetem nyelvtudásomat, ami által bátrabban alakíthatok ki munkakapcsolatokat, akár barátságokat is. Ezért is esett a választásom Barcelonára.

Nagy öröm volt számomra, mikor visszajeleztek az iskolából, hogy indul az általam választott kurzus. Az utazás előtt két héttel a kurzusvezető felvette velünk a kapcsolatot és elküldte a tanfolyam órarendjét, tematikáját. A felkészülés hetei alatt megterveztem az utazást, megkötöttem az utazáshoz szükséges biztosítást, szállást foglaltam. Tanulmányoztam a város kultúráját, nevezetességeit. Rövid tervet készítettem arról, hogy mit szeretnék megnézni a városban eltöltött idő alatt. Két nagyon fontos célom volt az utazással kapcsolatban. Az egyik, hogy minél több új ismeretet szerezzek a jóga és meditáció világából, a másik pedig az angol nyelv gyakorlása és bővítése.

Ahogy a fentiekben írtam, e két tevékenység (jóga-meditáció) szorosan összefügg, kiegészíti egymást. Meglátásom és tapasztalatom szerint a tanulóknak szükségük lenne ilyen jellegű mozgásformák megismerésére és ezeknek helyes gyakorlására. Az elmúlt években kezdtem elsajátítani és beépíteni a mindennapjaimba mind a jogát, mind a meditációt a helyes légzéssel együtt. Ezek tanulása egy hosszú folyamat, ezért bíztam abban, hogy minél több új ismeretanyagot elsajátíthatok a kurzus által.

 Az egyén számára - legyen az gyermek vagy felnőtt - az egyik legfontosabb a testi-lelki egyensúly kialakítása és megtartása. Ennek az egyensúlynak a hiánya nagymértékben befolyásolhatja a gondolatokat és cselekedeteket a mindennapokban.  Pedagógusként napi szinten látom és tapasztalom, hogy a gyerekek közül sokan szenvednek a stressztől, a fáradtságtól, olykor kedvetlenek és demotiváltak. Sajnos ezt tovább fokozza a mozgásszegény életmód és az egészségtelen táplálkozás. Ebből következhet, hogy önbecsülésük, önértékelésük hamis képet mutat, ezzel rombolva kialakulóban lévő személyiségüket. Testnevelő tanárként a legfontosabb feladatomnak tartom, hogy kialakítsam diákjaimban a mozgás iránti vágyat és szeretetet, bízva az élethosszig tartó fenntarthatóságban.

 

Hétfői napon indult a kurzus. A csoportban 4-en voltunk.                                      

3 pedagógus Lengyelországból és jómagam Magyarországról. A lengyel kollégákból ketten általános iskolában, egyikük pedig középiskolában tanít, aki szintén testnevelő tanár.

Az első délelőtt ismerkedéssel, bemutatkozással telt. Érdekes volt hallgatni más ország oktatási módszereinek bemutatását, működését. A beszélgetés alatt többféle témát is érintettünk. Szomorúan tapasztaltuk, hogy ők is sok azonos, vagy hasonló gondokkal küzdenek az oktató-nevelő munka során. A legaggasztóbb problémának a gyerekek stresszes, érzelmileg labilis, demotivált és mozgásszegény életvitelét láttuk. A lengyel kollégák is egyetértettek abban, hogy nagyon sokat romlott a fiatalok mentális és fizikai állapota. Ennek a negatív folyamatnak a következménye a tanulók teljesítményének, érdeklődésének és motiváltságának csökkenése. Ebben a nehéz időszakban szeretnénk a gyerekeknek segíteni, a jóga és meditáció által. Ezért is jelentkeztünk erre a tanfolyamra. Azt gondolom, ez lehetne egy kiegészítő megoldás sokuk számára.

Fantasztikus volt ebben a kis létszámú csoportban dolgozni. Az oktató hatalmas lelkesedéssel tartotta az órákat, hihetetlen motiváló feladatokkal készülve napról - napra. Minden napunk jól szervezett, egymásra épülő feladatokból állt. Jóga és meditáció minden nap volt és ezt fűszerezte még különböző tevékenységekkel, amik szintén szorosan kapcsolódnak a témához. Ilyen volt a tánc, festés, kirándulás. Különösen tetszett, hogy nemcsak az iskola falai között folytak az órák, hanem a természetben is. Jártunk az Állatorvosi Egyetem gyönyörű botanikus kertjében és egy csodás parkbank, a Parc del Laberint d’Horta-ban. Gyorsan közvetlen, baráti kapcsolat alakult ki közöttünk, az órák nagyon jó hangulatban teltek.


 
Ezzel az utazással a másik célom a nyelvtudásom erősítése, bővítése volt. Nagyon boldog vagyok, hogy az angol nyelvet gyakorolhattam és úgy érzem, hogy sokat fejlődtem benne.

  Az iskolai elfoglaltságokon kívül sokat kirándultunk. Még az indulás előtt sokat olvastam a városról és összegyűjtöttem azokat a nevezetességeket, helyszíneket amiket feltétlenül látni szerettem volna (Sagrada Familia, Casa Batlló, Park Güell, Spotify Camp Nou, Casa Mila, Picasso múzeum, MNAC, Gracia barrio, Casa Vicens, Barri Gotic). Lenyűgözött a város építészete, a gyönyörű parkok, a múzeumok és természetesen a csodás tengerpart is.

 Úgy érzem a kurzus alatt sikerült elsajátítani több új- és korszerű pedagógiai módszert, bővítettem a gyakorlattáramat ’jó gyakorlatokkal’, fejlesztve személyiségemet, tudásomat.

Sikerült a jogát és a meditációt alaposabban megismerni. Ennek nagyon örülök, mert ezekkel nagyban színesíthetem a testnevelési órákat. Sikerült a kurzus által elsajátítanom olyan innovatív ismereteket, amelyek segítségével úgy érzem magabiztosabbá, motiváltabbá és nyitottabbá váltam. Érzésem szerint napjainkban a gyerekek érdeklődőbbek az újszerű, korszerű mozgásformák befogadására és kipróbálására. Fontos megemlíteni a meditációt a légzőgyakorlatokkal együtt, hiszen nagyon sokat segíthetnek a szorongás és a stressz leküzdésében. Ezek a különböző, de mégis szorosan együttható tevékenységek elsajátítása hozzájárulhat egy nyugodtabb, elfogadóbb és kiegyensúlyozottabb iskolai környezet kialakításához.

A tanult gyakorlatokat és a megszerzett elméleti tudást szeretném alkalmazni az óráimon, segítve ezzel a tanulók mindennapjait. Szeretnék készíteni egy gyakorlatgyűjteményt, amelyet a munkatársaimmal is megoszthatok.

Bíztam benne, hogy a tanfolyamon megtanult ismeretek nagy hatással lesznek rám. Ez a megérzésem beigazolódott, fantasztikus oktatásban részesültünk. A hazaérkezésem után szeretnék átadni, megtanítani diákjaimnak egy új életérzést a  jóga és meditáció által. Remélem, ezek segíthetik őket egy egészségesebb, nyugodtabb élet kialakításában, jó példát mutatva ezzel társaiknak, családjaiknak és tágabb környezetüknek. Segíteni szeretném őket abban, hogy megértsék a rendszeres testmozgás milyen nagyszerű hatással lehet többek 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon