Gál Krisztina
Social and Emotional Learning (SEL) for Successful Schools
Today’s educators know that the key to optimal learning lies in creating a school community that supports, teaches, and models Emotional and Social Intelligence. Our students face a world of complex relationships that require them to identify and manage their emotions, interact constructively with others, understand healthy boundaries, and take responsibility. This “intelligence”, as described by Daniel Goleman, can be incorporated into our teaching practices through Social and Emotional Learning (SEL) methods and strategies. Each participant will develop their own course of action for promoting SEL in their school, through reflection, experience, sharing, and creating the path that best fits their unique school community, in a highly interactive, engaging learning experience.
A mobilitás helyszíne: Barcelona
Kurzusszervező: Europass Teacher Academy
Kurzus időpontja: 2022. szeptember 26 – október 9.
Iskolánk sikeres Erasmus program
pályázata révén 2022-ben két egyhetes tanártovábbképzésen vettem részt
Barcelonában. Az Europass Teacher Academy kurzusai magas színvonalúak, trénereik
jólképzettek. Tavalyi pozitív firenzei
tapasztalataim miatt választottam ezévben is az Europass kurzusait.
Az első héten A „Social and Emotional Learning for Successful
Schools” című továbbképzésen vettem részt. A kurzus vezetője, Maria Del Monte
volt, aki oktatás- és neuropszichológus, zeneterapeuta és mindfulness oktató. A
résztvevő pedagógusok Horvátországból, Romániából, Finnországból,
Görögországból, Ausztráliából és Portugáliából érkeztek.
Úgy tapasztalom, hogy egyre elidegenedő és
gyorsuló világunkban mind a tanulókban, mind a tanáraikban sok a feszültség. A
gyerekeket sok esetben túlterheli az iskola, alig marad számukra én-idő. A
családokban is sok a feszültség az állandó időhiány miatt. Mindez az összegyűlt
idegesség konfliktusokhoz vezet. A SEL egy kidolgozott pszichológiai rendszer,
amely megoldási lehetőséget kínál a nem szükséges konfliktusok elkerüléséhez vagy, - ha mégis
kiélezetté válik a helyzet – a SEL tudatos alkalmazása segít a konfliktusok
megoldásában.
Célom ennek a tudásnak a
megszerzése volt, ezért választottam ezt a kurzust.
A kommunikáció során közölt
információ csak 10 %-ban felelős a konfliktusok kialakulásáért, a 90% a nem
megfelelő hangnem miatt alakul ki. Fontos tehát a SEL által nyújtott
kommunikációs stratégiákat elsajátítani a pedagógusoknak és minél több
csatornán keresztül átadni ezt a tudást diákjaiknak.
A SEL egy – iskolákban
alkalmazható – egységes program, amely segít kialakítani egy olyan tanulási
környezetet, amely a bizalomra, az együttműködésre, az állandó fejlődésre épül,
és amelynek alapja az iskola – család –
tágabb környezet harmonikus kooperációja. Az ilyen együttműködések eredménye virágzó iskolai élet és biztonságos,
egészséges és igazságos közösség.
Kutatások kimutatták, hogy a SEL eredményeképpen pozitív társadalmi
környezet, kevesebb magatartási probléma, kevesebb érzelmi hullámvölgy és kiváló
iskolai teljesítmény alakult ki.
A SEL pedagógusokra gyakorolt
hatása: kiegyensúlyozott viszony a diákokkal, a diákok példaképként
tekinthetnek tanáraikra, a pedagógus hatékonyabban tudja értelmezni és kezelni
saját érzéseit, ezáltal elkerülheti a kiégés lelkiállapotát.
A bevezető órák után a SEL
különböző területeivel foglalkoztunk, mint az öntudatosság, önmenedzselés,
társadalmi tudatosság, kapcsolati képességek, felelős döntéshozó képesség.
Az öntudatosség (self-awareness)
szükséges ahhoz, hogy megértsük saját érzelmeinket, gondolatainkat,
értékeinket, valamint hogy ezek összessége hogy hat viselkedésünkre. A
társadalmi tudatosság (social awareness) azon képességek összessége, amelyek
által empatikusan tudunk viszonyulni más háttérrel, más kultúrával rendelkező
társainkhoz. Kapcsolati képességek (relationship skills) szükségesek ahhoz,
hogy egészséges és támogató kapcsolatokat tudjunk kialakítani.
Foglalkoztunk a SWOT elmélettel
(strength, weakness, opportunity,threat), amely alapja a változni képes
pedagógusi személyiségnek. A változásra kész pedagógusnak meg kell válaszolnia
néhány kérdést: Mi az, amit jól csinálok?, Milyen fejlődési lehetőségeket tudok
kihasználni?, Milyen erőforrásaim hiányoznak?, A gyengeségeim kiszolgáltatottá
tesznek?
A következő napon az érzelmi
intelligencia megnyilvánulásaival és fontosságával foglalkoztunk. Az egészséges
személyiségű ember föl tudja ismerni érzelmeit, tudja azokat használni kreatív
gondolatok előhívására, tudja értelmezni és kezelni őket.
Hiába a magas IQ EQ nélkül, az
eredmény egy feszült, ideges tanuló, aki lehetséges korai iskola elhagyó,
veszélyeztetve alkoholizmus, drogok és bűnözés által. Daniel Goleman (1994)
világosan leírta az érzelmi intelligencia kritériumait. Nagyon fontos, hogy az
iskola ne csupán az IQ-t fejlessze, hanem a saját és más emberek érzelmeinek
felismerésére és kezelésére alkalmas képességeket, az önmagunk motiválására és
kapcsolataink pozitív alakítására való képességeket.
Az érzelmek fölismerésének
gyakorlására érdekes módszer a Moodmeter, amelyet érdemes minél többször
alkalmazni a diákoknál. Segít elkerülni az agyunk által kondicionált kognitív
torzítást, pl. „kellett volna” mondatok, az események katasztrófa méretűre való
fölnagyítása, a „mindent vagy semmit” világlátás, a túláltalánosítás.
Helmsetter (2019) elmélete szerint a negatív hozzáállás nem velünk született,
hanem tanult személyiségvonás. A „mindfulness” hatékony módszer a negatívnak pozitívvá való
változtatására.
Világszerte vannak iskolák, ahol
a mindfulness módszerrel dolgoznak. A módszer eredményeként a diákok jobban
tudnak koncentrálni, hatékonyabban irányítják gondolataikat, érzelmeiket és
viselkedésüket, könnyebben alkalmazkodnak, empatikusabbak, jobb teljesítményt
nyújtanak minden tantárgyban, kevésbé feszültek a dolgozatok miatt,
magabiztosabbak. Szójátékkal kifejezve: Mind Full? or Mindful?
A második héten horvát, román,
litván, német és finn kollégákkal tanulhattam együtt. A kurzus vezetője Marta
Mandolini pszichológus, művészetterapeuta, mindfulness oktató. Kurzusom címe:
Happy Schools: Positive Education for Well-Being and Life-Skills Development.
A hét elején minden kolléga
bemutatta saját országát és iskoláját. Érdekes volt megismerni, hogy Európa más
országaiban milyen oktatási rendszerek vannak. Több kolléga említett olyan
problémákat, amelyekkel Magyarországon is küzd az oktatás. Például a korai
iskolaelhagyók nagy száma, a magatartási problémák, a pedagógushiány és a
tanártársadalom magas átlagéletkora. Pozitívumokról is beszámoltak: például
iskolájuk jó felszereltsége, Erasmus kapcsolatok építése.
Az első órákban a „Mi is a
boldogság?” kérdésével foglalkoztunk. Lyubomirsky, Sheldon és Schkade egy
2005-ben lefolytatott kutatásukban megpróbálták megválaszolni a kérdést.
Elméletük szerint a boldogság érzés három tényező eredménye. Számítanak az
egyén genetikai adottságai, a külső körülmények és a személyiség. A University
of Pennsylvania Positive Psychology Centre megfogalmazása szerint a pozitív
pszichológia az emberiség fejlődésének tudománya. Alkalmazott tudományág, amely
a társadalom optimális működésének előidézésére irányul, vizsgálja az
erősségeket és erényeket, amelyek lehetővé teszik, hogy egyének, közösségek és
szervezetek jelentéssel bíró és megelégedettséget adó életet éljenek.
A pozitív pszichológia
jelentősége abban áll, hogy kutatási eredményeit alkalmazhatjuk az oktatásban.
A jógyakorlatok által egy virágzó közösséget teremthetünk, motivált, tanulni
szerető diákokkal és tanítani szerető, a kiégést elkerülni tudó pedagógusokkal.
(„Feeling good and doing good”k.)
A továbbiakban megismerkedtünk
Martin Seligman PERMA modelljével, amely leírja a jó közérzethez szükséges öt
tényezőt. Ezek a pozitív érzelmek (positive emotions), a feladattal való
foglalkozás (engagement), a pozitív kapcsolatok (positive relationships), a
jelentéssel bíró élet (meaning) és az eredményesség (accomplishment).
Életvezetési tanácsadók mondják: „ We do not
have to like everybody but we should love everybody.” Ez azt jelenti, hogy
habár egyes emberi kapcsolataink jobbak, mint mások, de ettől függetlenül
mindenkit tisztelnünk kell és empátiával fordulnunk embertársaink felé.
Az iskolákban is kialakíthatunk
pozitívabb kapcsolatokat. Próbáljunk pozitívan kommunikálni diákjainkkal aktív
konstruktív válaszokat adva nekik! Tanítsuk meg őket hálát kifejezni!
Tiszteljük a diákot! Mutassunk érdeklődést iskolán kívüli dolgaik iránt is!
Dolgoztassuk a diákokat csapatban! Vegyenek részt az iskolai kirándulások
megszervezésében! Teremtsünk biztonságérzetet adó és kellemes környezetet a
nehézségek és a konfliktusok kezeléséhez!
A következő órákon
megismerkedtünk a japán Okinawa szigetéről származó ikigai módszerrel. Az
„ikigai” szó az „ élet” és az „élet értelme” szavak összetétele. Ez a módszer
segít megtalálni azt a célt, amiért minden nap fölkelünk és lelkesen dolgozunk.
A magyar iskolákban is nagy szükség lenne ennek a módszernek az alkalmazására,
mert egyre több a céltalan gyerek, aki nem tudja, hogy mit kezdjen az életével.
A továbbképzés utolsó részében a
személyiség 24 erősségével foglalkoztunk, amelyeket Seligman és Peterson 6
erény köré csoportosított. Majd a WHO által megfogalmazott életképességeket
(life skills) vizsgáltuk meg, amelyek ahhoz szükségesek, hogy meg tudjunk
birkózni az élet kihívásaival. (Self-awareness, empathy, critical thinking,
creative thinking, decision making, problem solving, effective communication,
interpersonal relationships, coping with stress, coping with emotions.)
A két hét továbbképzés élvezetes
és hasznos volt. A tanult tudást tudom alkalmazni saját életemben is és
szeretném átadni kollégáimnak és diákjaimnak is. Nyelvszakosként talán könnyebb
helyzetben vagyok, mert a nyelvkönyvek szöveganyaga úgy van összeállítva, hogy
fejlessze ezeket a készségeket. A kapott anyagok közül sokat föl tudok
használni közösségi nevelés órán és osztálykirándulások alkalmával.
Tudom, hogy sokakban nagy az ellenállás
az ilyenfajta tudás értékelésével és befogadásával kapcsolatban, azonban úgy
gondolom, hogy a föladás helyett kis lépésekben kell elkezdeni a változást.
Néhány link a tananyaghoz:
Happy School playlist:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLVZD6mJzX4gOqvlvNg32xNfJZ0w4kxpwM
Mindfulness playlist:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLVZD6mJzX4gOSQurUs4KiCht9Hw-mUzPx
Megjegyzések
Megjegyzés küldése