Gál Krisztina

 

Social and Emotional Learning (SEL) for Successful Schools


Rating: 0/5

October 2022


Today’s educators know that the key to optimal learning lies in creating a school community that supports, teaches, and models 
Emotional and Social Intelligence. Our students face a world of complex relationships that require them to identify and manage their emotions, interact constructively with others, understand healthy boundaries, and take responsibility. This “intelligence”, as described by Daniel Goleman, can be incorporated into our teaching practices through Social and Emotional Learning (SEL) methods and strategies. 
Each participant will develop their own course of action for promoting SEL in their school, through reflection, experience, sharing, and creating the path that best fits their unique school community, in a highly interactive, engaging learning experience.


https://www.teacheracademy.eu/course/social-and-emotional-learning/#description

Élménybeszámoló

A mobilitás helyszíne: Barcelona

Kurzusszervező: Europass Teacher Academy 

Kurzus időpontja: 2022. szeptember 26 – október 9.

Iskolánk sikeres Erasmus program pályázata révén 2022-ben két egyhetes tanártovábbképzésen vettem részt Barcelonában. Az Europass Teacher Academy kurzusai magas színvonalúak, trénereik jólképzettek. Tavalyi pozitív firenzei  tapasztalataim miatt választottam ezévben is az Europass kurzusait.

Az első héten A  „Social and Emotional Learning for Successful Schools” című továbbképzésen vettem részt. A kurzus vezetője, Maria Del Monte volt, aki oktatás- és neuropszichológus, zeneterapeuta és mindfulness oktató. A résztvevő pedagógusok Horvátországból, Romániából, Finnországból, Görögországból, Ausztráliából és Portugáliából érkeztek.

 Úgy tapasztalom, hogy egyre elidegenedő és gyorsuló világunkban mind a tanulókban, mind a tanáraikban sok a feszültség. A gyerekeket sok esetben túlterheli az iskola, alig marad számukra én-idő. A családokban is sok a feszültség az állandó időhiány miatt. Mindez az összegyűlt idegesség konfliktusokhoz vezet. A SEL egy kidolgozott pszichológiai rendszer, amely megoldási lehetőséget kínál a nem szükséges  konfliktusok elkerüléséhez vagy, - ha mégis kiélezetté válik a helyzet – a SEL tudatos alkalmazása segít a konfliktusok megoldásában.

Célom ennek a tudásnak a megszerzése volt, ezért választottam ezt a kurzust.

A kommunikáció során közölt információ csak 10 %-ban felelős a konfliktusok kialakulásáért, a 90% a nem megfelelő hangnem miatt alakul ki. Fontos tehát a SEL által nyújtott kommunikációs stratégiákat elsajátítani a pedagógusoknak és minél több csatornán keresztül átadni ezt a tudást diákjaiknak.

A SEL egy – iskolákban alkalmazható – egységes program, amely segít kialakítani egy olyan tanulási környezetet, amely a bizalomra, az együttműködésre, az állandó fejlődésre épül,  és amelynek alapja az iskola – család – tágabb környezet harmonikus kooperációja. Az ilyen együttműködések eredménye  virágzó iskolai élet és biztonságos, egészséges és igazságos közösség.

 Kutatások kimutatták, hogy a  SEL eredményeképpen pozitív társadalmi környezet, kevesebb magatartási probléma, kevesebb érzelmi hullámvölgy és kiváló iskolai teljesítmény alakult ki.

A SEL pedagógusokra gyakorolt hatása: kiegyensúlyozott viszony a diákokkal, a diákok példaképként tekinthetnek tanáraikra, a pedagógus hatékonyabban tudja értelmezni és kezelni saját érzéseit, ezáltal elkerülheti a kiégés lelkiállapotát.

A bevezető órák után a SEL különböző területeivel foglalkoztunk, mint az öntudatosság, önmenedzselés, társadalmi tudatosság, kapcsolati képességek, felelős döntéshozó képesség.

Az öntudatosség (self-awareness) szükséges ahhoz, hogy megértsük saját érzelmeinket, gondolatainkat, értékeinket, valamint hogy ezek összessége hogy hat viselkedésünkre. A társadalmi tudatosság (social awareness) azon képességek összessége, amelyek által empatikusan tudunk viszonyulni más háttérrel, más kultúrával rendelkező társainkhoz. Kapcsolati képességek (relationship skills) szükségesek ahhoz, hogy egészséges és támogató kapcsolatokat tudjunk kialakítani.

Foglalkoztunk a SWOT elmélettel (strength, weakness, opportunity,threat), amely alapja a változni képes pedagógusi személyiségnek. A változásra kész pedagógusnak meg kell válaszolnia néhány kérdést: Mi az, amit jól csinálok?, Milyen fejlődési lehetőségeket tudok kihasználni?, Milyen erőforrásaim hiányoznak?, A gyengeségeim kiszolgáltatottá tesznek?

A következő napon az érzelmi intelligencia megnyilvánulásaival és fontosságával foglalkoztunk. Az egészséges személyiségű ember föl tudja ismerni érzelmeit, tudja azokat használni kreatív gondolatok előhívására, tudja értelmezni és kezelni őket.

Hiába a magas IQ EQ nélkül, az eredmény egy feszült, ideges tanuló, aki lehetséges korai iskola elhagyó, veszélyeztetve alkoholizmus, drogok és bűnözés által. Daniel Goleman (1994) világosan leírta az érzelmi intelligencia kritériumait. Nagyon fontos, hogy az iskola ne csupán az IQ-t fejlessze, hanem a saját és más emberek érzelmeinek felismerésére és kezelésére alkalmas képességeket, az önmagunk motiválására és kapcsolataink pozitív alakítására való képességeket.

Az érzelmek fölismerésének gyakorlására érdekes módszer a Moodmeter, amelyet érdemes minél többször alkalmazni a diákoknál. Segít elkerülni az agyunk által kondicionált kognitív torzítást, pl. „kellett volna” mondatok, az események katasztrófa méretűre való fölnagyítása, a „mindent vagy semmit” világlátás, a túláltalánosítás. Helmsetter (2019) elmélete szerint a negatív hozzáállás nem velünk született, hanem tanult személyiségvonás. A „mindfulness”  hatékony módszer a negatívnak pozitívvá való változtatására.

Világszerte vannak iskolák, ahol a mindfulness módszerrel dolgoznak. A módszer eredményeként a diákok jobban tudnak koncentrálni, hatékonyabban irányítják gondolataikat, érzelmeiket és viselkedésüket, könnyebben alkalmazkodnak, empatikusabbak, jobb teljesítményt nyújtanak minden tantárgyban, kevésbé feszültek a dolgozatok miatt, magabiztosabbak. Szójátékkal kifejezve: Mind Full? or Mindful?

A második héten horvát, román, litván, német és finn kollégákkal tanulhattam együtt. A kurzus vezetője Marta Mandolini pszichológus, művészetterapeuta, mindfulness oktató. Kurzusom címe: Happy Schools: Positive Education for Well-Being and Life-Skills Development.

A hét elején minden kolléga bemutatta saját országát és iskoláját. Érdekes volt megismerni, hogy Európa más országaiban milyen oktatási rendszerek vannak. Több kolléga említett olyan problémákat, amelyekkel Magyarországon is küzd az oktatás. Például a korai iskolaelhagyók nagy száma, a magatartási problémák, a pedagógushiány és a tanártársadalom magas átlagéletkora. Pozitívumokról is beszámoltak: például iskolájuk jó felszereltsége, Erasmus kapcsolatok építése.

Az első órákban a „Mi is a boldogság?” kérdésével foglalkoztunk. Lyubomirsky, Sheldon és Schkade egy 2005-ben lefolytatott kutatásukban megpróbálták megválaszolni a kérdést. Elméletük szerint a boldogság érzés három tényező eredménye. Számítanak az egyén genetikai adottságai, a külső körülmények és a személyiség. A University of Pennsylvania Positive Psychology Centre megfogalmazása szerint a pozitív pszichológia az emberiség fejlődésének tudománya. Alkalmazott tudományág, amely a társadalom optimális működésének előidézésére irányul, vizsgálja az erősségeket és erényeket, amelyek lehetővé teszik, hogy egyének, közösségek és szervezetek jelentéssel bíró és megelégedettséget adó életet éljenek.

A pozitív pszichológia jelentősége abban áll, hogy kutatási eredményeit alkalmazhatjuk az oktatásban. A jógyakorlatok által egy virágzó közösséget teremthetünk, motivált, tanulni szerető diákokkal és tanítani szerető, a kiégést elkerülni tudó pedagógusokkal. („Feeling good and doing good”k.)

A továbbiakban megismerkedtünk Martin Seligman PERMA modelljével, amely leírja a jó közérzethez szükséges öt tényezőt. Ezek a pozitív érzelmek (positive emotions), a feladattal való foglalkozás (engagement), a pozitív kapcsolatok (positive relationships), a jelentéssel bíró élet (meaning) és az eredményesség (accomplishment).

 Életvezetési tanácsadók mondják: „ We do not have to like everybody but we should love everybody.” Ez azt jelenti, hogy habár egyes emberi kapcsolataink jobbak, mint mások, de ettől függetlenül mindenkit tisztelnünk kell és empátiával fordulnunk embertársaink felé.

Az iskolákban is kialakíthatunk pozitívabb kapcsolatokat. Próbáljunk pozitívan kommunikálni diákjainkkal aktív konstruktív válaszokat adva nekik! Tanítsuk meg őket hálát kifejezni! Tiszteljük a diákot! Mutassunk érdeklődést iskolán kívüli dolgaik iránt is! Dolgoztassuk a diákokat csapatban! Vegyenek részt az iskolai kirándulások megszervezésében! Teremtsünk biztonságérzetet adó és kellemes környezetet a nehézségek és a konfliktusok kezeléséhez!

A következő órákon megismerkedtünk a japán Okinawa szigetéről származó ikigai módszerrel. Az „ikigai” szó az „ élet” és az „élet értelme” szavak összetétele. Ez a módszer segít megtalálni azt a célt, amiért minden nap fölkelünk és lelkesen dolgozunk. A magyar iskolákban is nagy szükség lenne ennek a módszernek az alkalmazására, mert egyre több a céltalan gyerek, aki nem tudja, hogy mit kezdjen az életével.

A továbbképzés utolsó részében a személyiség 24 erősségével foglalkoztunk, amelyeket Seligman és Peterson 6 erény köré csoportosított. Majd a WHO által megfogalmazott életképességeket (life skills) vizsgáltuk meg, amelyek ahhoz szükségesek, hogy meg tudjunk birkózni az élet kihívásaival. (Self-awareness, empathy, critical thinking, creative thinking, decision making, problem solving, effective communication, interpersonal relationships, coping with stress, coping with emotions.)

A két hét továbbképzés élvezetes és hasznos volt. A tanult tudást tudom alkalmazni saját életemben is és szeretném átadni kollégáimnak és diákjaimnak is. Nyelvszakosként talán könnyebb helyzetben vagyok, mert a nyelvkönyvek szöveganyaga úgy van összeállítva, hogy fejlessze ezeket a készségeket. A kapott anyagok közül sokat föl tudok használni közösségi nevelés órán és osztálykirándulások alkalmával.

Tudom, hogy sokakban nagy az ellenállás az ilyenfajta tudás értékelésével és befogadásával kapcsolatban, azonban úgy gondolom, hogy a föladás helyett kis lépésekben kell elkezdeni a változást.

Néhány link a tananyaghoz:

Happy School playlist:

https://www.youtube.com/playlist?list=PLVZD6mJzX4gOqvlvNg32xNfJZ0w4kxpwM

 

Mindfulness playlist:

 

https://www.youtube.com/playlist?list=PLVZD6mJzX4gOSQurUs4KiCht9Hw-mUzPx

 

 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon