Sasfalvi Ildikó
IMPROVE YOUR ENGLISH FOR TEACHERS
Élménybeszámoló
A
mobilitás helyszíne:
Reykjavík Izland
Kurzusszervező:
Smart Teachers Play More
Kurzus
időpontja: 2022.
augusztus 21 – 27
Célok:
A tapasztalat azt mutatja, hogy a pedagógus pálya szinte elkerülhetetlen
velejárója az időnként visszatérő kiégés, fásultság. Több évtizedes tanári
pályafutásom során én igazán változatos munkát végezhettem. Tehetséggondozó
munkám, tanítványaim egyetemre, érettségire való felkészítése folyamatos továbbképzést,
önképzést, módszertani ismereteim gyarapítását igényelte. Időről-időre mégis új
és új célokat, kihívásokat kerestem. Így ismerkedtem meg korábban honlap-,
média tartalmak, oktatási segédanyagok készítésével, projektmunkában való
részvétellel. A járvány okozta oktatási problémák megoldása közben rengeteg
angol nyelvű szakirodalmat kellett olvasnom. Ekkor határoztam el, hogy az angol
nyelvismeretem frissítése, fejlesztése lesz a következő kihívásom.
A tudomány nyelve az
angol, de a legújabb tanítási módszerekről is az angolszász szakirodalomból
lehet leggyorsabban tájékozódni. Fontos számomra, hogy megfelelő angoltudással
rendelkezzem ahhoz, hogy a jövőben angol nyelvű továbbképzéseken vegyek részt,
illetve tudjak szakkönyveket, folyóiratokat olvasni.
A helyszín választásában nagyban
befolyásolt, a kíváncsiságom. Izland
a világválság idején (2008) még azzal szerepelt a hírekben, hogy összeomlott a
teljes gazdasága. Később már mintaállamként emlegették, ahol sikeresen
megoldották a pénzügyi gondokat, a helyi érdekek kerültek a multik elé,
növekedett a turizmus és a GDP, csökkent a munkanélküliség. Manapság, a
természeti kincsei mellett leginkább a fenntartható élet és energiafelhasználás
területén elért eredményeiért tiszteli a világ. Szerettem volna
személyesen megnézni, mitől működik ez itt ilyen kiválóan. És bevallom, mint „szenvedélyes”
kötögető, néhány éve felfedeztem és aktív csodálója vagyok az izlandi kötéstechnikának.
A továbbképzési és
fejlődési céljaimhoz a választott kurzus tökéletesen megfelelt.
Felkészülés:
Az
utazásom előtt tanulmányoztam a kurzus (Improve Your English for Teachers)
tematikáját, intenzívebben és tudatosabban kezdtem el az angol nyelvtudásom
felfrissítését. Felvettem a kapcsolatot a nyelviskolával, aki fontos és hasznos
ismeretekkel látott el és készségesen felelt a tanfolyammal kapcsolatban
felmerült kérdéseimre.
Az utazás előtti hetekben
állandó kapcsolatban álltam a velem utazó kolléganőkkel. A felkészülésünk
részét képezte utazásunk, szállásunk egyeztetése, majd lefoglalása, az
utasbiztosítás elintézése, közösen ismerkedtünk az izlandi kultúrával és ennek
a különleges országnak az érdekességeivel és furcsaságaival. Még az izlandi
nyelvet és abc-t is tanulmányoztuk több-kevesebb sikerrel.
Résztvevők: Csoportunk összetétele sok szempontból igen változatos volt. Hatan különböző iskolából, különböző nyelvtudással és szaktudással érkeztünk: egy fiatal olasz általános iskolai matematika tanárnő, egy szociális munkatárs Németországból, két tanár egy spanyol művészeti gimnáziumból (média és filozófia szakos) és mi ketten a kolléganőmmel, aki német-orosz szakos Magyarországról. Ez a sokszínűség még érdekesebbé tette az együtt töltött tanulást, sok mindent megtudtunk egymás életéről, örömeiről és gondjainkról is. Élvezettel hallgattunk spanyol társaink zeneimádatáról, kíváncsian figyeltük olasz társunk tésztakészítési trükkjeit. Nagyon jó hangulatú órákat töltöttünk egymás társaságában.
Tudás-,
készség- és képességfejlesztés
Az első napon a kurzus szervezői nem csupán az előttünk álló hetet, hanem Izlandot, illetve az izlandi életmódot / életérzést is megpróbálták megismertetni velünk. A PPT-s előadásba még néhány, a „túléléshez” szükséges nyelvleckét is becsempésztek. ( „Gódan Daginn!”, Tak., Jaeja!, Jaeja?, Jaeja….. A szó, amivel mindent el lehet mondani, meg lehet kérdezni. Csupán hangsúlyokat kell változtatni!) Az ezt követő közös vacsora során lehetőségünk volt megismerkedni leendő csoporttársainkkal.
Hétfőn kezdődött az
igazi munka, a nyelvtanulás. Az anyanyelvi kurzusvezetőnk hatalmas
lelkesedéssel látott neki a közös munkának, s jókedve, életkedve hamar
feloldotta a kezdeti szorongást, lelkesedése ránk is átragadt, s végig
kitartott. A tanárnő változatos munka-/tanítási módszereket alkalmazott, ami
számomra reál szakos tanárként üdítően újszerűen hatott.
A nyelviskola elnevezése is -Smart Teacher Play More –azt mutatja, hogy
különösen fontos szerepet játszik tanfolyamaikon a játék, mint szervező elem. Sikerült
személyes tapasztalatból megéreznem mennyire fontos a játék szerepe a tanulás
folyamatában; ezt mindenképpen igyekszem a mindennapi munkámba, az
óravezetésemben alkalmazni.
Jó alkalom volt ez a nyelvtanfolyam arra, hogy megtapasztaljam a pozitív osztálytermi légkör fontosságát, mindenféle feladat/ gyakorlat mozgásos feladatokkal való bevezetésének a hatékonyságát. Saját bőrünkön megtapasztalhattuk a diák-központú oktatási módszereket, melyek segítségével fejleszthető és fentartható a diákok kreativitása és érdeklődése.
A hét során meglátogattuk
Reykjavík egyik legújabb iskoláját, ahol betekintést nyerhettünk az izlandi
oktatási rendszerbe is. Dalskoli,
ahol a gyerekeket óvodás koruktól a középiskola befejezéséig oktatják.
Megtudhattuk, hogyan építik be a kurzuson elhangzott készségeket az
tanulás-tanítás folyamatába, valamint láthattuk, hogy a sporttevékenységek ra és
a gyakorlati tantárgyak (varrás, kötés, famunka, festészet, kertészkedés)
ugyanolyan prioritást élveznek, mint a természettudományos és bölcsész tárgyak.
Ámulva néztük az iskola felfelszereltségét: mennyire letisztultak,
ergonomikusan is átgondoltak bútoraik; mennyire céltudatosan kialakítottak a
tanulótereik; mennyire átgondoltak a délutáni szabadidős tevékenységeik,
sportfoglalkozásaik színterei. Nagyon tetszett, hogy a gyermekeire várakozó
szülők számára a könyvtár, a pihenő, a fürdő is elérhető, azaz a közösségi lét
tere is az iskola.
Kultúra
Reykjavíkot idegenvezető kíséretében jártuk be, valószínűleg a világ legtisztább és legzöldebb fővárosa. A sziget első telepesei norvég vikingek voltak, akik a 9. században telepedtek le a szigeten. Az ország sokáig Norvégia hűbérállama volt, majd a dánok fennhatósága alatt került. Függetlenségét 1944-ben nyerte vissza. Érdemes megjegyezni, hogy az ország vezetői között nagyon sok a nő. Például a jelenlegi miniszterelnök Katrín Jakobsdóttir az oktatási és kulturális miniszter szerepét töltötte be a megválasztása előtt.
Megcsodáltuk a méltán
híres Hallgrímskirkja templomot és
annak tornyáról nyíló csodálatos panorámát. Utunk során megnéztük a
Nemzeti Színházat, a Parlament épületét, a Harpa-t (Reykjavík zenei és
kulturális központját), s kisétáltunk a régi kikötőbe is. A tenger partján
megcsodálhattuk Reykjavík egyik szimbólumát, a Fényutazó című szobrot, mely egy
viking hajót ábrázol, emléket állítva ezzel a hajdani első telepeseknek. Modern, szinte futurisztikus hatású a város, modern
épületekkel, kedélyes kis utcákkal, élénk kulturális élettel, és a szilaj
széllel.
Izlandi utunk során
többször is hangoztatták, hogy mennyire fontos a test és a lélek táplálása,
melynek eszközei a sport, a kultúra és a meditáció. A szervezett programjainkban lelki
épülésünkre is hangsúlyt fektettek. Elvittek minket a népszerű Sky lagúnába,
ahol egy geotermikus hőforrás vízében fürdés mellett egy teljes kezelésben is
részesültünk. A látvány lélegzetelállító volta mellett a kezelés stresszoldó és
ellazító része is felejthetetlen élmény.
Az izlandiak nagy figyelmet fordítanak a testük higiéniájára. Szinte minden kerületben vannak nyilvános uszodák, ahol a meleg hőforrásokból táplált medencékben való úszás után a jacuzzikban tárgyalják meg a lakosok a nap eseményeit, a politikai életet, s úgy általában, ők itt élik a társasági életüket.
A hőforrások ellazító és
gyógyító hatását napi szinten használják. Mottójuk a Sky lagúna bejáratánál is
olvasható:
„Embrace the day, then
set it free….” „Öleld magadhoz a napot, hogy aztán engedd el…”
Az egyik legnagyobb
élményünk a tanfolyamunkba beépített egész napos kirándulás volt, mely során
bejártuk a Golden Circle nevezetes állomásait. Elsőként a Thingvellir Nemzeti
Parkban tettünk egy szép sétát: hol az eurázsiai, hol az észak-amerikai
kőzetlemezen járva. A lemezek 2-2,5 cm-rel kerülnek messzebb egymástól, amely
Izlandon földrengések és vulkáni tevékenység kíséretében valósul meg.
Majd egy gejzír mezőhöz vezetett az utunk, ahol 80 -100 fokos hévizek
törnek fel a felszínre, s működő gejzíreket, a névadó Geysirt és a 3-5
percenként kitörő Strokkurt csodálhattuk meg. Ezután Gullfoss vízeséshez
utaztunk, majd egy már 3000 éve kialudt vulkán, a Kerid kráterét néztük meg a
benne található tengerszemmel. Gyönyörű színek fogadtak minket: a talaj
vastartalma miatt vörös, míg a tó a vízben oldott réztől és krómtól opálosan
zöld.
Utunkat kulináris élménnyel zártuk, vendéglátóink jóvoltából a
híres izlandi hallevest kóstolhattuk meg, s ahol a tanfolyam résztvevői nemzeti
konyhájuk ételkülönlegességeivel kínálhatták meg egymást. A hosszú nap
fáradalmai ellenére fergeteges tánccal zártuk ezt a szép, élményekkel teli
napot.
Hihetetlen élményként éltem meg még két kirándulásunkat, melyet két kolléganőmmel -saját programként-iktattunk be. Egy kimondhatatlan nevű barlangot, a Raufarhólshellir egy szakaszát jártuk be, amely Izland egyik leghosszabb és legismertebb lávacsőbarlangja. egy 5000 évvel ezelőtt kitört vulkán lávája által „kiégetett” úton jártunk a Föld mélyében. Gyönyörű színeket világítottak meg lámpáink, vörös, kék, sárga színű kövek, amelyek az anyagösszetételtől függően alakultak ki.
A másik egy
bálnales -hajókirándulás és egy bálna múzeum megtekintése volt. Több mint húsz
életnagyságú cet között járkálhattunk egy audio-guide és egy látványos
interaktív kiállítás segített a tenger élővilágának megismerésében.
Összegzés:
Rengeteg új élménnyel és tapasztalattal gazdagodtam ez alatt az egy hét
alatt. Látni egy más kultúrát, más életvitelbe bele látni, törekedni a
helybéliek gondolkodásmódját megérteni mindenképpen szélesíti a látókörömet,
pozitívan hat a személyiségem fejlődésére. Ehhez az
idegennyelv-tudás elengedhetetlen feltétel, ezért ebben az elkövetkező időkben
még többet szeretnék fejlődni. Szakmai szempontból talán nem tudom az itt
tanult nyelvtanulási ötleteket közvetlenül alkalmazni, de sok ötletet viszek,
amit saját tárgyaim tanításában is ki szeretnék próbálni. De a legfontosabb,
hogy energiával feltöltötten és motiváltan érkeztem haza és ebben az évben
érettségire készülő tanítványaimnak talán erre van a legnagyobb szüksége.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése