Sasfalvi Ildikó

 

IMPROVE YOUR ENGLISH FOR TEACHERS

Rating: 0/5

August 2022

Learning English is essential in today’s world, especially in education in a multilingual Europe, however, it can be a challenging task for busy teachers. It is often on our “to-do” list but we never have enough time or motivation to really get started.
Well, we have the answer. If you feel your level of English is too low and you need to use English as part of your job, what better way to boost your English skills than with European colleagues in a fun, supportive atmosphere! Whether you are an Early Years or Primary teacher, a Secondary or Subject teacher, or you may be just beginning a Content and Language Integrated Learning project or starting a new European one, this course will provide you with important skills and increase your confidence in English. Our intensive course focuses on developing speaking and listening skills as well as reading and writing with boosting confidence and fluency with the language as our priority.
Throughout the course, there are opportunities to reflect on activities and to practice language functions that are relevant to you.

YOU WILL PRACTISE ENGLISH THROUGH:
• Routine classroom language in action
• Speaking boards
• Roleplay, storytelling, and drama activities
• Chants and rhymes
• Practical tasks
• Multi-modal games and activities
• Online and digital tasks

https://www.schooleducationgateway.eu/hu/pub/teacher_academy/catalogue/detail.cfm?id=212112&cbmid=52848860

Élménybeszámoló

A mobilitás helyszíne: Reykjavík Izland

Kurzusszervező: Smart Teachers Play More

Kurzus időpontja: 2022. augusztus 21 – 27

 

 Célok: A tapasztalat azt mutatja, hogy a pedagógus pálya szinte elkerülhetetlen velejárója az időnként visszatérő kiégés, fásultság. Több évtizedes tanári pályafutásom során én igazán változatos munkát végezhettem. Tehetséggondozó munkám, tanítványaim egyetemre, érettségire való felkészítése folyamatos továbbképzést, önképzést, módszertani ismereteim gyarapítását igényelte. Időről-időre mégis új és új célokat, kihívásokat kerestem. Így ismerkedtem meg korábban honlap-, média tartalmak, oktatási segédanyagok készítésével, projektmunkában való részvétellel. A járvány okozta oktatási problémák megoldása közben rengeteg angol nyelvű szakirodalmat kellett olvasnom. Ekkor határoztam el, hogy az angol nyelvismeretem frissítése, fejlesztése lesz a következő kihívásom.

A tudomány nyelve az angol, de a legújabb tanítási módszerekről is az angolszász szakirodalomból lehet leggyorsabban tájékozódni. Fontos számomra, hogy megfelelő angoltudással rendelkezzem ahhoz, hogy a jövőben angol nyelvű továbbképzéseken vegyek részt, illetve tudjak szakkönyveket, folyóiratokat olvasni.

A helyszín választásában nagyban befolyásolt, a kíváncsiságom. Izland a világválság idején (2008) még azzal szerepelt a hírekben, hogy összeomlott a teljes gazdasága. Később már mintaállamként emlegették, ahol sikeresen megoldották a pénzügyi gondokat, a helyi érdekek kerültek a multik elé, növekedett a turizmus és a GDP, csökkent a munkanélküliség. Manapság, a természeti kincsei mellett leginkább a fenntartható élet és energiafelhasználás területén elért eredményeiért tiszteli a világ. Szerettem volna személyesen megnézni, mitől működik ez itt ilyen kiválóan. És bevallom, mint „szenvedélyes” kötögető, néhány éve felfedeztem és aktív csodálója vagyok az izlandi kötéstechnikának.

A továbbképzési és fejlődési céljaimhoz a választott kurzus tökéletesen megfelelt.

Felkészülés: Az utazásom előtt tanulmányoztam a kurzus (Improve Your English for Teachers) tematikáját, intenzívebben és tudatosabban kezdtem el az angol nyelvtudásom felfrissítését. Felvettem a kapcsolatot a nyelviskolával, aki fontos és hasznos ismeretekkel látott el és készségesen felelt a tanfolyammal kapcsolatban felmerült kérdéseimre.

Az utazás előtti hetekben állandó kapcsolatban álltam a velem utazó kolléganőkkel. A felkészülésünk részét képezte utazásunk, szállásunk egyeztetése, majd lefoglalása, az utasbiztosítás elintézése, közösen ismerkedtünk az izlandi kultúrával és ennek a különleges országnak az érdekességeivel és furcsaságaival. Még az izlandi nyelvet és abc-t is tanulmányoztuk több-kevesebb sikerrel.

Résztvevők: Csoportunk összetétele sok szempontból igen változatos volt. Hatan különböző iskolából, különböző nyelvtudással és szaktudással érkeztünk: egy fiatal olasz általános iskolai matematika tanárnő, egy szociális munkatárs Németországból, két tanár egy spanyol művészeti gimnáziumból (média és filozófia szakos) és mi ketten a kolléganőmmel, aki német-orosz szakos Magyarországról. Ez a sokszínűség még érdekesebbé tette az együtt töltött tanulást, sok mindent megtudtunk egymás életéről, örömeiről és gondjainkról is. Élvezettel hallgattunk spanyol társaink zeneimádatáról, kíváncsian figyeltük olasz társunk tésztakészítési trükkjeit. Nagyon jó hangulatú órákat töltöttünk egymás társaságában.

Tudás-, készség- és képességfejlesztés

Az első napon a kurzus szervezői nem csupán az előttünk álló hetet, hanem Izlandot, illetve az izlandi életmódot / életérzést is megpróbálták megismertetni velünk. A PPT-s előadásba még  néhány, a „túléléshez” szükséges nyelvleckét is becsempésztek. ( „Gódan Daginn!”, Tak., Jaeja!, Jaeja?, Jaeja….. A szó, amivel mindent el lehet mondani, meg lehet kérdezni. Csupán hangsúlyokat kell változtatni!) Az ezt követő közös vacsora során lehetőségünk volt megismerkedni leendő csoporttársainkkal.


Hétfőn kezdődött az igazi munka, a nyelvtanulás. Az anyanyelvi kurzusvezetőnk hatalmas lelkesedéssel látott neki a közös munkának, s jókedve, életkedve hamar feloldotta a kezdeti szorongást, lelkesedése ránk is átragadt, s végig kitartott. A tanárnő változatos munka-/tanítási módszereket alkalmazott, ami számomra reál szakos tanárként üdítően újszerűen hatott.

A nyelviskola elnevezése is -Smart Teacher Play More –azt mutatja, hogy különösen fontos szerepet játszik tanfolyamaikon a játék, mint szervező elem. Sikerült személyes tapasztalatból megéreznem mennyire fontos a játék szerepe a tanulás folyamatában; ezt mindenképpen igyekszem a mindennapi munkámba, az óravezetésemben alkalmazni.

 


Jó alkalom volt ez a nyelvtanfolyam arra, hogy megtapasztaljam a pozitív osztálytermi légkör fontosságát, mindenféle feladat/ gyakorlat mozgásos feladatokkal való bevezetésének a hatékonyságát. Saját bőrünkön megtapasztalhattuk a diák-központú oktatási módszereket, melyek segítségével fejleszthető és fentartható a diákok kreativitása és érdeklődése.

A hét során meglátogattuk Reykjavík egyik legújabb iskoláját, ahol betekintést nyerhettünk az izlandi oktatási rendszerbe is. Dalskoli, ahol a gyerekeket óvodás koruktól a középiskola befejezéséig oktatják. Megtudhattuk, hogyan építik be a kurzuson elhangzott készségeket az tanulás-tanítás folyamatába, valamint láthattuk, hogy a sporttevékenységek ra és a gyakorlati tantárgyak (varrás, kötés, famunka, festészet, kertészkedés) ugyanolyan prioritást élveznek, mint a természettudományos és bölcsész tárgyak. Ámulva néztük az iskola felfelszereltségét: mennyire letisztultak, ergonomikusan is átgondoltak bútoraik; mennyire céltudatosan kialakítottak a tanulótereik; mennyire átgondoltak a délutáni szabadidős tevékenységeik, sportfoglalkozásaik színterei. Nagyon tetszett, hogy a gyermekeire várakozó szülők számára a könyvtár, a pihenő, a fürdő is elérhető, azaz a közösségi lét tere is az iskola.

Kultúra

Reykjavíkot idegenvezető kíséretében jártuk be, valószínűleg a világ legtisztább és legzöldebb fővárosa. A sziget első telepesei norvég vikingek voltak, akik a 9. században telepedtek le a szigeten. Az ország sokáig Norvégia hűbérállama volt, majd a dánok fennhatósága alatt került. Függetlenségét 1944-ben nyerte vissza. Érdemes megjegyezni, hogy az ország vezetői között nagyon sok a nő. Például a jelenlegi miniszterelnök Katrín Jakobsdóttir az oktatási és kulturális miniszter szerepét töltötte be a megválasztása előtt.


Megcsodáltuk a méltán híres Hallgrímskirkja templomot és annak tornyáról nyíló csodálatos panorámát. Utunk során megnéztük a Nemzeti Színházat, a Parlament épületét, a Harpa-t (Reykjavík zenei és kulturális központját), s kisétáltunk a régi kikötőbe is. A tenger partján megcsodálhattuk Reykjavík egyik szimbólumát, a Fényutazó című szobrot, mely egy viking hajót ábrázol, emléket állítva ezzel a hajdani első telepeseknek. Modern, szinte futurisztikus hatású a város, modern épületekkel, kedélyes kis utcákkal, élénk kulturális élettel, és a szilaj széllel. 

Izlandi utunk során többször is hangoztatták, hogy mennyire fontos a test és a lélek táplálása, melynek eszközei a sport, a kultúra és a meditáció.  A szervezett programjainkban lelki épülésünkre is hangsúlyt fektettek. Elvittek minket a népszerű Sky lagúnába, ahol egy geotermikus hőforrás vízében fürdés mellett egy teljes kezelésben is részesültünk. A látvány lélegzetelállító volta mellett a kezelés stresszoldó és ellazító része is felejthetetlen élmény.

Az izlandiak nagy figyelmet fordítanak a testük higiéniájára. Szinte minden kerületben vannak nyilvános uszodák, ahol a meleg hőforrásokból táplált medencékben való úszás után a jacuzzikban tárgyalják meg a lakosok a nap eseményeit, a politikai életet, s úgy általában, ők itt élik a társasági életüket.  


A hőforrások ellazító és gyógyító hatását napi szinten használják. Mottójuk a Sky lagúna bejáratánál is olvasható:

„Embrace the day, then set it free….” „Öleld magadhoz a napot, hogy aztán engedd el…”

Az egyik legnagyobb élményünk a tanfolyamunkba beépített egész napos kirándulás volt, mely során bejártuk a Golden Circle nevezetes állomásait. Elsőként a Thingvellir Nemzeti Parkban tettünk egy szép sétát: hol az eurázsiai, hol az észak-amerikai kőzetlemezen járva. A lemezek 2-2,5 cm-rel kerülnek messzebb egymástól, amely Izlandon földrengések és vulkáni tevékenység kíséretében valósul meg.

Majd egy gejzír mezőhöz vezetett az utunk, ahol 80 -100 fokos hévizek törnek fel a felszínre, s működő gejzíreket, a névadó Geysirt és a 3-5 percenként kitörő Strokkurt csodálhattuk meg. Ezután Gullfoss vízeséshez utaztunk, majd egy már 3000 éve kialudt vulkán, a Kerid kráterét néztük meg a benne található tengerszemmel. Gyönyörű színek fogadtak minket: a talaj vastartalma miatt vörös, míg a tó a vízben oldott réztől és krómtól opálosan zöld.

Utunkat kulináris élménnyel zártuk, vendéglátóink jóvoltából a híres izlandi hallevest kóstolhattuk meg, s ahol a tanfolyam résztvevői nemzeti konyhájuk ételkülönlegességeivel kínálhatták meg egymást. A hosszú nap fáradalmai ellenére fergeteges tánccal zártuk ezt a szép, élményekkel teli napot.

Hihetetlen élményként éltem meg még két kirándulásunkat, melyet  két kolléganőmmel -saját programként-iktattunk be. Egy kimondhatatlan nevű barlangot, a Raufarhólshellir egy szakaszát jártuk be, amely Izland egyik leghosszabb és legismertebb lávacsőbarlangja. egy 5000 évvel ezelőtt kitört vulkán lávája által „kiégetett” úton jártunk a Föld mélyében. Gyönyörű színeket világítottak meg lámpáink, vörös, kék, sárga színű kövek, amelyek az anyagösszetételtől függően alakultak ki.

A másik egy bálnales -hajókirándulás és egy bálna múzeum megtekintése volt. Több mint húsz életnagyságú cet között járkálhattunk egy audio-guide és egy látványos interaktív kiállítás segített a tenger élővilágának megismerésében.

Összegzés:

Rengeteg új élménnyel és tapasztalattal gazdagodtam ez alatt az egy hét alatt. Látni egy más kultúrát, más életvitelbe bele látni, törekedni a helybéliek gondolkodásmódját megérteni mindenképpen szélesíti a látókörömet, pozitívan hat a személyiségem fejlődésére. Ehhez az idegennyelv-tudás elengedhetetlen feltétel, ezért ebben az elkövetkező időkben még többet szeretnék fejlődni. Szakmai szempontból talán nem tudom az itt tanult nyelvtanulási ötleteket közvetlenül alkalmazni, de sok ötletet viszek, amit saját tárgyaim tanításában is ki szeretnék próbálni. De a legfontosabb, hogy energiával feltöltötten és motiváltan érkeztem haza és ebben az évben érettségire készülő tanítványaimnak talán erre van a legnagyobb szüksége.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon