Derekas Gabriella

 

Emotional intelligence and coaching skills for teachers, school, and adult education staff



The role of a teacher is to transfer knowledge to their students and to help them develop certain skills and abilities. On the other hand, a coach has to support and motivate its pupils by active listening, asking questions and providing constructive challenges. Although these roles seem different, what if a teacher applied the rules of coaching into the classroom and became a motivator as well?

Coaching offers a powerful way to take a step back, reflect on your practice and find the courage to do things differently. Recently we have withstood a trend of schools adopting couching tools and strategies to foster and improve students’ learning process, attainment and emotional intelligence. Emotional intelligence is crucial in our society for both teachers and learners and it is a greater predictor of success and accomplishment than IQ or academic result. By participating in this course you will discover the power of emotional intelligence, coaching and leading as well as emerging trends to support students in their challenges.



 https://www.schooleducationgateway.eu/en/pub/teacher_academy/catalogue/detail.cfm?id=53754

 

Élménybeszámoló

A mobilitás helyszíne: Tenerife, Puerto de la Cruz 

Kurzusszervező: Erasmus Learning Academy

A mobilitás időpontja: 2023. március 12-18.

 

Cél

Oktató-nevelő munkámban egyre inkább tapasztalom, hogy a tárgyi tudás átadásának képessége mellett az interperszonális, szociális készségek megléte is elengedhetetlen, hiszen az úgynevezett soft skill-ek (értő figyelem, kritikai gondolkodás, érvelés, konfliktus kezelés, csapatépítés) hatékonyabbá teszik a kommunikációt egymással és diákjainkkal, minimalizálják a munkahelyi konfliktusokat, jobb légkört teremtve ezáltal. Fontosnak tartom ezen készségek fejlesztését a saját lelki egészségünk érdekében, mivel a rossz munkahelyi légkör egyre több stresszt okoz, megbetegít vagy akár kiégéshez is vezethet. Ugyanakkor diákjaink érzelmi intelligenciáját is fejlesztenünk kell, mert hosszú távon csak így tudnak majd tartós emberi kapcsolatokat építeni és érvényesülni a munka világában.

Osztályfőnökként, szaktanárként és az idegennyelvi-munkaközösség vezetőjeként is nagyon hasznosnak találtam az Erasmus plus KA1 programban meghirdetett Erasmus Learning Academy által Tenerifén szervezett Emotional Intelligence and coaching skills for teachers, schools and adult education staff elnevezésű egyhetes módszertani képzést. A gyakorlatorientált kurzus pont azt tűzte ki célul, hogy útmutatást ad az érzelmi intelligencia és a coaching technikák fejlesztéséhez és iskolai felhasználásához, ötletekkel segíti mentális egészségünk megőrzését, a motiváció megerősítését, a kommunikáció hatékonyabbá tételét, valamint  saját mentori stílusunk kialakítását. Természetesen a kurzus gyönyörű helyszíne, a helyi sajátoságok és kultúra megismerése iránti igény is  hozzájárultak választásomhoz.

 

Felkészülés, szervezés

A kurzust megelőzően felvettem a kapcsolatot a szervező intézménnyel és előzetesen tanulmányoztam a képzés témaköreit, felelevenítve korábbi ismereteimet. Tájékozódtam Tenerife földrajzi sajátosságairól, történelméről, éghajlatáról, és összeírtam milyen nevezetességeket szeretnék meglátogatni szabadidőmben. Megszerveztem a repülőutat is, valamint ismerkedtem a spanyol nyelv alap kifejezéseivel. Szerencsére a szállást és étkezést a kurzusszervező biztosította, ráadásul minden egy helyen, Puerto de la Cruz gyönyörű óvárosának szívében helyezkedett el.

 




Résztvevők

Európa számos országából érkeztünk a kurzusra, összesen 13 fő: négy izlandi, kettő lengyel, egy finn, négy portugál, és egy szlovén kolléga alkotta velem együtt a lelkes csapatot. 


A tanár kollégák fizika, kémia, földrajz, művészetek és angolnyelv tanárok voltak. A kommunikáció során akadtak ugyan nyelvi nehézségek, mivel a résztvevők többsége kevésbé használja napi szinten az angol nyelvet munkája során, de az oldott hangulatú foglalkozások és oktatónk, Valeria elfogadó hozzáállása megkönnyítette a nyelvi gátak leküzdését.

 

Szakmai fejlődés, tudásmegosztás

A program ismerkedési játékokkal kezdődött, melyek segítették a kezdeti feszültség oldását és az egymásra figyelést. Ezután jó hangulatban indultunk Puerto de la Cruz közös felfedezésére a szerb származású képzőnk, Alex vezetésével. Az Atlanti-óceán közelsége és a gyönyörű faerkélyes épületek látványa mindenkit elvarázsolt. A séta során megismerkedtünk az örök tavasz szigeteiként ismert Kanári-szigetek történetével, gazdasági szerepével, egész évben kedvező éghajlatával és fő export termékével, az aloéval. A hullámok moraja innentől valamennyi napunk elengedhetetlen részévé vált, hiszen ez a látvány kiváló nyugtató, feszültségoldó forrás.


A hétfőn kezdődő kurzus első lépéseként saját magunk jobb megismerését és a fő coaching technikák felfedezését tűztük ki célul. Először saját és mások érzelmeink megértésére fókuszáltunk érzelmi intelligenciánk fejlődése érdekében, melynek meglétével egyrészt jobban tudunk kapcsolódni diákjainkhoz, másrészt segíthetjük őket érzelmeik kezelésében.     Megfogalmaztuk erősségeinket, és kiválasztottuk azokat a területeket, ahol fejlődni szeretnénk. Self-awareness (öntudatosság) térkép segítségével azonosítottuk érzéseinket és megnéztük hogyan reagálnánk különböző szituációkban (érzés, gondolat, mondat, tett). Fejlődési területeinkhez ún. SMART célokat fogalmaztunk meg (specific, measureable, achievable, relevant, time- bounded), melyek konkrét, mérhető, rövidtávon megvalósítható célok. Sokat foglalkoztunk az empátia fogalmával is, mivel ezt sokszor összekeverjünk a szimpátiával, vigasztalással, tanácsadással vagy éppen a másik felesleges faggatásával.



A kurzus során kiemelt hangsúlyt fektettünk konfliktuskezelési technikáink fejlesztésére is, hiszen iskolai munkánk során osztályfőnökként vagy szaktanárként is számos konfliktust kell kezelni. Az ilyen helyzetekben a tanárnak leginkább coach-ként kell viselkednie, hogy diákjai maguk találják meg a megoldást a felmerülő problémákra anélkül, hogy rájuk erőltetnénk a véleményünket vagy megmondanánk mi lenne a jó megoldás.

A problémamegoldás, konfliktuskezelés és önreflexió elősegítésének szintén fontos eleme a megfelelő kérdezési technika elsajátítása. Eldöntendő és kiegészítendő kérdések helyett többnyire un. hipotetikus ( Mi változna, ha úgy döntenél, hogy..?) kérdéseket használtunk, melyek alkalmasabbak arra, hogy saját magunk hozzunk fontos döntéseket vagy értsünk meg nehéz helyzeteket.. A kurzus során foglalkoztunk még a pozitív hozzáállás jelentőségével (NLP=neuro linguistics programming), a megfelelő visszacsatolás (feedback sandwich, the ladder of feedback) lehetőségeivel, félelmeink leküzdésének eszközeivel (Gremlins). A tanult módszereket magunkon is kipróbáltuk, és szerepjátékok segítségével mélyítettük el.

A kurzus emlékezetes része volt a szabadban eltöltött délelőtt, melynek során csapatépítő játékokban vettünk részt, és csoportdinamikai helyzeteket elemeztünk kreatív feladatok segítségével. Ezek mind azt a célt szolgálták, hogy tanulmányozzuk egy csoport működését, a tagok csoportban betöltött szerepét, a részcsoportok átjárhatóságát és az együttműködés fontosságát. Az itt kapott ötletek mind kiválóan használhatók egy osztályközösség megerősítéséhez, de akár nyelvórai megvalósításukat is el tudom képzelni.





A Tenerifén eltöltött egy hét sokat segítettet a coaching technikák jobb megismerésében és szemléletem formálásában. Csoporttársaimmal sikerült jó kapcsolatot kialakítanom, és az új ismeretek megszerzése mellett hasznosnak bizonyult az is, hogy megosztottuk saját tapasztalatainkat a tanulási-tanítási folyamatban minket érő helyzetekkel kapcsolatban.



A kurzuson elsajátított ismereteimet szeretném napi szinten alkalmazni tanítási gyakorlatomban és kollégáimmal való kapcsolatomban. Tudásomat munkaközösségem tagjaival is megosztom majd, illetve terveim közt szerepel más osztályfőnökök munkájának segítése is a diákok érzelmi intelligenciájának fejlesztésére irányuló ötletek megosztásával.

 

Hasznos anyagok:

Bevezetés a coaching technikákba: https://www.youtube.com/watch?v=Esh75mbmucY

Mi az empátia?:  Brené Brown az empátiáról - YouTube         

Mi a konfliktus?: "Bridge" by Ting Chian Tey | Disney Favorite - YouTube       

A Pygmalion hatás, a negatív hozzáállás leküzdése: The Pygmalion Effect - YouTube    

Célkitűzések (Action plan): Action Plan - ELA.pdf     

Rövidtávú célok elemzése: Analyzing our goals - ELA.pdf

Hála napló (Optimism journal): Optimist Journal.pdf

Szabadtéri csapatépítő feladatok: Outside activities.pdf      

Erősségek, készségek meghatározása: My skills assessment - ELA.pdf     

Félelmeink megszemélyesítése: Gremlins Activity.pdf



 


 




Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon