Derekas Gabriella
Emotional intelligence and coaching skills for teachers, school, and adult education staff
The role of a teacher is to transfer knowledge to their students and to help them develop certain skills and abilities. On the other hand, a coach has to support and motivate its pupils by active listening, asking questions and providing constructive challenges. Although these roles seem different, what if a teacher applied the rules of coaching into the classroom and became a motivator as well?
Coaching offers a powerful way to take a step back, reflect on your practice and find the courage to do things differently. Recently we have withstood a trend of schools adopting couching tools and strategies to foster and improve students’ learning process, attainment and emotional intelligence. Emotional intelligence is crucial in our society for both teachers and learners and it is a greater predictor of success and accomplishment than IQ or academic result. By participating in this course you will discover the power of emotional intelligence, coaching and leading as well as emerging trends to support students in their challenges.
https://www.schooleducationgateway.eu/en/pub/teacher_academy/catalogue/detail.cfm?id=53754
Élménybeszámoló
A mobilitás helyszíne: Tenerife, Puerto de la Cruz
Kurzusszervező: Erasmus Learning Academy
A mobilitás időpontja: 2023. március 12-18.
Cél
Oktató-nevelő munkámban egyre inkább tapasztalom, hogy
a tárgyi tudás átadásának képessége mellett az interperszonális, szociális
készségek megléte is elengedhetetlen, hiszen az úgynevezett soft skill-ek (értő
figyelem, kritikai gondolkodás, érvelés, konfliktus kezelés, csapatépítés)
hatékonyabbá teszik a kommunikációt egymással és diákjainkkal, minimalizálják a
munkahelyi konfliktusokat, jobb légkört teremtve ezáltal. Fontosnak tartom ezen
készségek fejlesztését a saját lelki egészségünk érdekében, mivel a rossz
munkahelyi légkör egyre több stresszt okoz, megbetegít vagy akár kiégéshez is
vezethet. Ugyanakkor diákjaink érzelmi intelligenciáját is fejlesztenünk kell,
mert hosszú távon csak így tudnak majd tartós emberi kapcsolatokat építeni és
érvényesülni a munka világában.
Osztályfőnökként, szaktanárként és az
idegennyelvi-munkaközösség vezetőjeként is nagyon hasznosnak találtam az
Erasmus plus KA1 programban meghirdetett Erasmus Learning Academy által Tenerifén
szervezett Emotional Intelligence and coaching skills for teachers, schools and
adult education staff elnevezésű egyhetes módszertani képzést. A
gyakorlatorientált kurzus pont azt tűzte ki célul, hogy útmutatást ad az
érzelmi intelligencia és a coaching technikák fejlesztéséhez és iskolai
felhasználásához, ötletekkel segíti mentális egészségünk megőrzését, a
motiváció megerősítését, a kommunikáció hatékonyabbá tételét, valamint saját mentori stílusunk kialakítását.
Természetesen a kurzus gyönyörű helyszíne, a helyi sajátoságok és kultúra
megismerése iránti igény is
hozzájárultak választásomhoz.
Felkészülés, szervezés
A kurzust megelőzően felvettem a kapcsolatot a
szervező intézménnyel és előzetesen tanulmányoztam a képzés témaköreit,
felelevenítve korábbi ismereteimet. Tájékozódtam Tenerife földrajzi
sajátosságairól, történelméről, éghajlatáról, és összeírtam milyen nevezetességeket
szeretnék meglátogatni szabadidőmben. Megszerveztem a repülőutat is, valamint
ismerkedtem a spanyol nyelv alap kifejezéseivel. Szerencsére a szállást és
étkezést a kurzusszervező biztosította, ráadásul minden egy helyen, Puerto de la
Cruz gyönyörű óvárosának szívében helyezkedett el.
Résztvevők
Európa számos
országából érkeztünk a kurzusra, összesen 13 fő: négy izlandi, kettő lengyel,
egy finn, négy portugál, és egy szlovén kolléga alkotta velem együtt a lelkes
csapatot.
A tanár kollégák fizika, kémia, földrajz, művészetek és angolnyelv tanárok voltak. A kommunikáció során akadtak ugyan nyelvi nehézségek, mivel a résztvevők többsége kevésbé használja napi szinten az angol nyelvet munkája során, de az oldott hangulatú foglalkozások és oktatónk, Valeria elfogadó hozzáállása megkönnyítette a nyelvi gátak leküzdését.
Szakmai fejlődés, tudásmegosztás
A hétfőn kezdődő kurzus első lépéseként saját magunk jobb megismerését és a fő coaching technikák felfedezését tűztük ki célul. Először saját és mások érzelmeink megértésére fókuszáltunk érzelmi intelligenciánk fejlődése érdekében, melynek meglétével egyrészt jobban tudunk kapcsolódni diákjainkhoz, másrészt segíthetjük őket érzelmeik kezelésében. Megfogalmaztuk erősségeinket, és kiválasztottuk azokat a területeket, ahol fejlődni szeretnénk. Self-awareness (öntudatosság) térkép segítségével azonosítottuk érzéseinket és megnéztük hogyan reagálnánk különböző szituációkban (érzés, gondolat, mondat, tett). Fejlődési területeinkhez ún. SMART célokat fogalmaztunk meg (specific, measureable, achievable, relevant, time- bounded), melyek konkrét, mérhető, rövidtávon megvalósítható célok. Sokat foglalkoztunk az empátia fogalmával is, mivel ezt sokszor összekeverjünk a szimpátiával, vigasztalással, tanácsadással vagy éppen a másik felesleges faggatásával.
A kurzus során kiemelt hangsúlyt fektettünk
konfliktuskezelési technikáink fejlesztésére is, hiszen iskolai munkánk során
osztályfőnökként vagy szaktanárként is számos konfliktust kell kezelni. Az
ilyen helyzetekben a tanárnak leginkább coach-ként kell viselkednie, hogy
diákjai maguk találják meg a megoldást a felmerülő problémákra anélkül, hogy
rájuk erőltetnénk a véleményünket vagy megmondanánk mi lenne a jó megoldás.
A problémamegoldás, konfliktuskezelés és önreflexió
elősegítésének szintén fontos eleme a megfelelő kérdezési technika
elsajátítása. Eldöntendő és kiegészítendő kérdések helyett többnyire un.
hipotetikus ( Mi változna, ha úgy döntenél, hogy..?) kérdéseket használtunk, melyek
alkalmasabbak arra, hogy saját magunk hozzunk fontos döntéseket vagy értsünk
meg nehéz helyzeteket.. A kurzus során foglalkoztunk még a pozitív hozzáállás jelentőségével
(NLP=neuro linguistics programming), a megfelelő visszacsatolás (feedback sandwich,
the ladder of feedback) lehetőségeivel, félelmeink leküzdésének eszközeivel
(Gremlins). A tanult módszereket magunkon is kipróbáltuk, és szerepjátékok
segítségével mélyítettük el.
A kurzus emlékezetes része volt a szabadban eltöltött
délelőtt, melynek során csapatépítő játékokban vettünk részt, és
csoportdinamikai helyzeteket elemeztünk kreatív feladatok segítségével. Ezek
mind azt a célt szolgálták, hogy tanulmányozzuk egy csoport működését, a tagok
csoportban betöltött szerepét, a részcsoportok átjárhatóságát és az
együttműködés fontosságát. Az itt kapott ötletek mind kiválóan használhatók egy
osztályközösség megerősítéséhez, de akár nyelvórai megvalósításukat is el tudom
képzelni.
A Tenerifén eltöltött egy hét sokat segítettet a
coaching technikák jobb megismerésében és szemléletem formálásában.
Csoporttársaimmal sikerült jó kapcsolatot kialakítanom, és az új ismeretek
megszerzése mellett hasznosnak bizonyult az is, hogy megosztottuk saját
tapasztalatainkat a tanulási-tanítási folyamatban minket érő helyzetekkel
kapcsolatban.
A kurzuson elsajátított ismereteimet szeretném napi szinten alkalmazni tanítási gyakorlatomban és kollégáimmal való kapcsolatomban. Tudásomat munkaközösségem tagjaival is megosztom majd, illetve terveim közt szerepel más osztályfőnökök munkájának segítése is a diákok érzelmi intelligenciájának fejlesztésére irányuló ötletek megosztásával.
Hasznos anyagok:
Bevezetés a coaching technikákba: https://www.youtube.com/watch?v=Esh75mbmucY
Mi az empátia?:
Brené Brown az empátiáról - YouTube
Mi a konfliktus?: "Bridge"
by Ting Chian Tey | Disney Favorite - YouTube
A Pygmalion hatás, a negatív hozzáállás leküzdése: The
Pygmalion Effect - YouTube
Célkitűzések (Action plan): Action Plan - ELA.pdf
Rövidtávú célok elemzése: Analyzing our goals - ELA.pdf
Hála napló (Optimism journal): Optimist Journal.pdf
Szabadtéri csapatépítő feladatok: Outside activities.pdf
Erősségek, készségek meghatározása: My skills assessment - ELA.pdf
Félelmeink megszemélyesítése: Gremlins Activity.pdf
Megjegyzések
Megjegyzés küldése