Páli Noémi
Team Building for School: Play and Fun, Building Educators’ Communities
February 2023
The course will help the participants to:
- Learn the positive power of team-building activities and feel more confident and ready to re-use and adjust the practiced exercises at your own school;
- Learn how to promote team building to create a climate of cooperation and collaborative problem solving, an atmosphere of community, tolerance, and team spirit, and acquire communication skills;
- Initiate the growth of empathy and trust in your group of teachers, and in yourself while enhancing creativity and boosting self-esteem;
- Gain a fuller understanding of team building through group psychology, personality development, and activity planning.
ÉLMÉNYBESZÁMOLÓ
A mobilitás helyszíne: Olaszország, Firenze
Kurzusszervező: Europass Teacher Academy
A mobilitás időpontja: 2023. február 20-25.
Cél
Továbbképzési
igényeim illeszkednek az intézmény fejlesztési tervéhez és az európai
prioritásokhoz: nyelvtanulás módszereinek fejlesztés, nemzeti és nemzetközi
együttműködések kialakítása az alapkészségek fejlesztése céljából, csapatépítés,
konfliktuskezelés és kommunikáció fejlesztése. 2005 óta tanítok az intézményben
angol nyelvet, 2010 óta pedig intézményvezető-helyettesi feladatokat is
ellátok. A munkaköröm részét képezi a Comenius Iskolák közötti Együttműködési és
az Erasmus+ projektek koordinálása, mely során az elmúlt években
tapasztalatokat szereztem az ilyen jellegű projektek irányításában.
Az iskola az a
hely, ahol sok időt töltünk. A kollégák és az iskola dolgozói az életünk
részei, és egy nagyobb család részeként minden nap támogatással és szakmai
programokkal járulunk hozzá, hogy a legjobb oktatást nyújtsuk a világ jövőbeli
felnőtteinek. A pozitív iskola, a valódi összetartás, a tanári együttműködés és
a motiváció nagyszerű hatással van a tanulók tanuláshoz való hozzáállására és annak
eredményeire.
Ezen célok
elérésére egyrészt garancia volt a kiváló nemzetközi oktatók által
összeállított program. Másrészt a résztvevő pedagógusok Európa különböző
országaiból érkeztek, így a nemzetközi kommunikációra, a kulturális különbségek
megértésére, azok kezelésére első kézből nyílt lehetőség.
Felkészülés
A tanfolyamra és
az utazásra való felkészülés időszakában tanulmányoztam a kurzus tematikáját.
Felvettem a kurzusszervezővel a kapcsolatot, megkötöttük a képzési és a
minőségbiztosítási szerződéseket. A kiutazás előtt a tanárunk felvette velem a
kapcsolatot és elküldte az előzetes feladatokat. Ennek alapján a következőkkel
készültem: egy bemutatkozó prezentációt állítottam össze, mely fókuszált az
intézményre, a tantestületre, a diákokra és személyemre egyaránt. Az
önértékelési és tanfelügyeleti igényfelmérés a tanfolyam tematikájába illeszkedő
eredményét is belefoglaltam a prezentációmba. Az iskoláról és a diákéletről
szóló részt a gyerekek munkája alapján készítettem, azt gondoltam így tudok
teljesen hiteles lenni. A felkészülés része volt az utazás megtervezése, az
olasz kultúra, Firenze kulturális lehetőségeinek feltérképezése, a
szálláslehetőségeknek való utánajárás, majd foglalás, és a biztosítás megkötése
is.
Résztvevők
A csoportban 10
pedagógus dolgozott, tanult együtt: 5 pedagógus Portugáliából, 2 pedagógus Lengyelországból,
1 pedagógus Görögországból, 1 pedagógus Ciprusról, 1 pedagógus Szlovéniából, és
jómagam. A többség általános iskolában tanít, hárman középiskolában. A tanított
szaktárgyak tekintetében nagyon változatos volt a felhozatal: matematika,
fizika, természetismeret, alsós tanító, kémia, testnevelés– nyelvtanárként csak
én dolgozom a résztvevők közül.
Tudás-, készség- és képességfejlesztés
Az általam
kiválasztott „Csapatépítés az iskolában:
játék és szórakozás, oktatói közösségek építése” című kurzus lehetőséget biztosított a vezetői
készségek fejlesztésére, melyek egyre fontosabb elemei az európai oktatásnak.
Valamint nyelvtanári módszertani repertoárom frissítésére és bővítésére is
lehetőséget ad a kurzuson való részvétel. Munkámban központi szerepet tölt be,
hogy az iskola kulcsot adjon az őket körülvevő világ, így az EU jobb
megismeréséhez, a kulturális különbségek meglátásához és azok értékként való
elismeréséhez. Kiemelten fontosnak tartom, hogy az elsajátított ismeretek
kulcsot adtak a kezembe ahhoz, hogy a tantestületben megjelenő problémákat
megfelelően tudjam kezelni. Az utóbbi időben felerősödtek konfliktusok; a korfa
torzulása figyelhető meg, egyre nehezebb feladatok elé állítanak vezetőként. A
nálunk tanuló diákok oktatásáért és neveléséért felelősséggel tartozunk, ezért
fontos, hogy a kollégák a munkahelyen jól érezzék magukat (Maslow-piramis),
ehhez szükség van a vezetőség megfelelő hozzáállására.
A csapatépítés
egy olyan csapat létrehozásának folyamata, amely összetartóan dolgozik egy
közös cél érdekében. A csapatépítés fontossága és fő célja egy erős csapat
létrehozása kötelékek és kapcsolatok kialakításával. Ezeknek a kötelékeknek a
csapatépítés révén történő létrehozása nagyon előnyös a különböző szervezetek
számára.
A csapatépítés
olyan tevékenységek gyűjtőneve, amelyek célja a társadalmi kapcsolatok
fejlesztése és a csapaton belüli szerepek kialakítása, tisztázása,
megerősítése. A cél elérése érdekében folyamatosan szervezett foglalkozások
felszínre hozzák azokat a személyes problémákat, amelyek a csoporton belüli
tagok között alakultak ki. Ezek a problémák nagy mértékben csökkentik a
munkavégzés hatékonyságát, mivel a figyelem a munkáról átkerül a személyes
konfliktusokra. Amint ezek a gondok felszínre kerülnek, kezelni is lehet őket.
Ez is célja a csapatépítésnek, hiszen a különböző feladatok együttműködést követelnek
meg a résztvevőktől. A szervezetfejlesztés egyik alapja a csapatépítés, hiszen
a cél a teljesítmény javítása egy csapat-alapú környezetben.
A tanfolyam a következő fontos fejlődési utakat mutatta meg:
- A szórakoztató és motiváló tevékenységek megismerése, melyek inspirálják az összetartozás és közösségi légkör érzését, tolerancia és csapatszellem, valamint a kommunikációs készségek fejlesztését.
- A csapatépítő tevékenységek segítenek a csapatépítésben, az együttműködéshez a megfelelő légkör megteremtéséhez, valamint hozzájárulnak a problémamegoldáshoz.
- Segítséget kapunk az empátia és bizalom fejlesztésének eszközeinek megismerésére.
- Olyan tevékenységeket sajátítunk el, melyek a kreativitást és az önbecsülést növelik.
- A csapatépítő program elméleti aspektusával ismerkedünk. (csoportpszichológia, személyiségfejlesztés, tevékenységtervezés).
- Megismerünk szórakoztató csapatépítő tevékenységek sorozatát, melyek egyaránt használhatók az osztályteremben és azon kívül.
A folyamat lépései:
1. Ne
ugorj bele azonnal!
A kísértés, hogy
azonnal fejest ugorjunk a csapatépítésbe erős, de a túl gyors haladás szabotálhatja
az egész folyamatot.
2. Körülmények
Egyes
csoportoknak szörnyű története van és soha nem fog „bedőlni” a vidám
próbálkozásoknak. Mik a jelek?
- rejtett konfliktusok és passzív agresszív ellenségeskedés
- pletyka
- alcsoportok
- nyílt konfliktusok
- agresszió
- bizalmatlanság
- elfogultságok
- előítélet
3. Maradj a valóság talaján
Először is fel
kell ismerni a kapcsolat hiányát nyíltan, de hibáztatás nélkül. A csapattagok egyszerű
megfigyelése elindíthatja a folyamatot: "Ez a csoport sok hullámvölgyön
ment át, akár némi szenvedést is átélt. Voltak boldogtalan pillanatok és akadályok.
Nem mindig osztjuk ugyanazokat az értékeket, gondolatokat, célokat. Nem úgy
kell tennünk, mintha nagy boldog család lennénk. Amit tehetünk, hogy
megtaláljuk az együttműködés módját és megpróbálunk kielégítőbb módon
kommunikálni. Megpróbálhatunk egy másik utat létrehozni."
4. Az
„SSS” lépések – egy-egy tevékenység megvalósítási módja
-
Small – kicsi: alacsony tét, rövid
-
Specific - célirányos: a tevékenységek fajtáinak
tudatos kiválasztása
-
Steady – biztos: következetes és állandó
5. Előkészítés
Ha nem
készítjük elő a terepet, a törekvéseink nem lesznek sikeresek.
6. Felmérés
Szükséges,
hogy készítsünk egy felmérést az iskolánk helyzetéről, állapotáról például kérdőív
formásjában: tanulók, kollégák, szülők, dolgozók.
7. Bizottság
létrehozása
Ha iskolai
szinten gondolkodunk a csapatépítésben, szükséges, hogy létrehozzunk egy
bizottságot a tanulás-tanítás szereplőinek képviselőiből: tanárok, dolgozók,
diákok, szülők. A bizottság felülvizsgálhatja a felmérés eredményeit, és megfigyelheti,
mi működik, mi van folyamatban, és mi igényel több odafigyelést.
8. Átláthatóság
Meg kell
köszönni az embereknek, hogy részt vesznek a felmérésben, az eredményeket közzé
kell tenni az iskola honlapján vagy a közösségi médiában, azonosítva, mi megy
jól, és mi az a fejlesztendő terület, amin az iskola az adott évben dolgozni
fog.
9. Ünneplés
Meg kell
osztani a közösségi médiában, az intézmény honlapján, hogy mi történik,
készítsünk képeket, hozzunk létre egy üzenőfalat, ahol tájékoztatni lehet az
érdeklődőket az előre haladásról.
10. Visszacsatolás
Kérjünk
folyamatosan visszajelzést formálisan és informálisan is. Tegyük közzé a tapasztalatokat
a közösségi médiában. Osszuk meg a pozitív és reményteli, de reális üzeneteket
a témában és az apró változásokat is.
Teremtsünk
közösséget!
11. Türelem
Lesznek
hullámvölgyek, de a csoport egyre rugalmasabb lesz, mert megtanulják azokat az
eszközöket, amelyek segítenek le tudják küzdeni a konfliktusokat és a
kihívásokkal teli pillanatokat.
Hasznos
linkek:
https://www.workamajig.com/blog/team-building-activities
https://www.123test.com/disc-personality-test/
https://www.brainspingame.com/
https://teambuilding.com/blog/minute-to-win-it-games
https://www.discprofile.com/what-is-disc/disc-styles/dominance
https://www.fierceeducation.com/more-education-news/21-team-building-activities-students
Kulturális programok
Az iskola
gondoskodott a kulturális és országismereti tudásunk fejlesztéséről is.
Városnézést szervezett Firenzében. Olyan ismeretekkel gazdagodtam, amelyek
birtokába egyszerű turistaként nem jutottam volna.
Szabadidőmben
felfedeztem a város múzeumait, templomait, piacait; gyönyörködtem a román,
gótikus és reneszánsz építészet eddig csak könyvekből ismert épületeiben és
műalkotásaiban. A szabad délutánok lehetővé tették, hogy Firenze jó néhány
híres látnivalóját felkeressem, s megcsodáljam (Palazzo Pitti, Vecchio
Híd, Palazzo Vecchio, Duomo di Santa Maria del Fiore, Piazzale
Michelangelo, San Miniato al Monte bazilika, Piazza del Signoria).
Összegzés:
Az egy hét
nagyon gyorsan véget ért, és bár alaposan megismerkedhettünk a csapatépítés
elméletével és gyakorlatban is kipróbálhattunk néhány tevékenységet, ahhoz túl
rövid volt a rendelkezésre álló idő, hogy a folyamat véghezvitele napi rutinná
tudjon válni. Kiemelkedő volt az új megközelítés, mely önmagában is sok ötletet
adott a saját módszertani eszköztár megújítására is. Úgy gondolom, hogy a
képzés önbizalmat és lendületet adott ahhoz, hogy azt az eddigi passzív tudást,
amiről korábban hallottam, olvastam, felszínre hozza és bátrabban használjam
ezeket a technikákat a jövőben intézményvezető-helyettesként, és elegendő
muníciót jelentett ahhoz, hogy új úton induljak el.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése