Páli Noémi


Team Building for School: Play and Fun, Building Educators’ Communities





February 2023

The course will help the participants to:

  • Learn the positive power of team-building activities and feel more confident and ready to re-use and adjust the practiced exercises at your own school;
  • Learn how to promote team building to create a climate of cooperation and collaborative problem solving, an atmosphere of community, tolerance, and team spirit, and acquire communication skills;
  • Initiate the growth of empathy and trust in your group of teachers, and in yourself while enhancing creativity and boosting self-esteem;
  • Gain a fuller understanding of team building through group psychology, personality development, and activity planning.
https://www.teacheracademy.eu/course/team-building-in-schools/



ÉLMÉNYBESZÁMOLÓ

 

A mobilitás helyszíne: Olaszország, Firenze

Kurzusszervező: Europass Teacher Academy

A mobilitás időpontja: 2023. február 20-25.

Cél

Továbbképzési igényeim illeszkednek az intézmény fejlesztési tervéhez és az európai prioritásokhoz: nyelvtanulás módszereinek fejlesztés, nemzeti és nemzetközi együttműködések kialakítása az alapkészségek fejlesztése céljából, csapatépítés, konfliktuskezelés és kommunikáció fejlesztése. 2005 óta tanítok az intézményben angol nyelvet, 2010 óta pedig intézményvezető-helyettesi feladatokat is ellátok. A munkaköröm részét képezi a Comenius Iskolák közötti Együttműködési és az Erasmus+ projektek koordinálása, mely során az elmúlt években tapasztalatokat szereztem az ilyen jellegű projektek irányításában.

Az iskola az a hely, ahol sok időt töltünk. A kollégák és az iskola dolgozói az életünk részei, és egy nagyobb család részeként minden nap támogatással és szakmai programokkal járulunk hozzá, hogy a legjobb oktatást nyújtsuk a világ jövőbeli felnőtteinek. A pozitív iskola, a valódi összetartás, a tanári együttműködés és a motiváció nagyszerű hatással van a tanulók tanuláshoz való hozzáállására és annak eredményeire.

Ezen célok elérésére egyrészt garancia volt a kiváló nemzetközi oktatók által összeállított program. Másrészt a résztvevő pedagógusok Európa különböző országaiból érkeztek, így a nemzetközi kommunikációra, a kulturális különbségek megértésére, azok kezelésére első kézből nyílt lehetőség.

Felkészülés

A tanfolyamra és az utazásra való felkészülés időszakában tanulmányoztam a kurzus tematikáját. Felvettem a kurzusszervezővel a kapcsolatot, megkötöttük a képzési és a minőségbiztosítási szerződéseket. A kiutazás előtt a tanárunk felvette velem a kapcsolatot és elküldte az előzetes feladatokat. Ennek alapján a következőkkel készültem: egy bemutatkozó prezentációt állítottam össze, mely fókuszált az intézményre, a tantestületre, a diákokra és személyemre egyaránt. Az önértékelési és tanfelügyeleti igényfelmérés a tanfolyam tematikájába illeszkedő eredményét is belefoglaltam a prezentációmba. Az iskoláról és a diákéletről szóló részt a gyerekek munkája alapján készítettem, azt gondoltam így tudok teljesen hiteles lenni. A felkészülés része volt az utazás megtervezése, az olasz kultúra, Firenze kulturális lehetőségeinek feltérképezése, a szálláslehetőségeknek való utánajárás, majd foglalás, és a biztosítás megkötése is.



Résztvevők

A csoportban 10 pedagógus dolgozott, tanult együtt: 5 pedagógus Portugáliából, 2 pedagógus Lengyelországból, 1 pedagógus Görögországból, 1 pedagógus Ciprusról, 1 pedagógus Szlovéniából, és jómagam. A többség általános iskolában tanít, hárman középiskolában. A tanított szaktárgyak tekintetében nagyon változatos volt a felhozatal: matematika, fizika, természetismeret, alsós tanító, kémia, testnevelés– nyelvtanárként csak én dolgozom a résztvevők közül.

Tudás-, készség- és képességfejlesztés

Az általam kiválasztott „Csapatépítés az iskolában: játék és szórakozás, oktatói közösségek építése” című  kurzus lehetőséget biztosított a vezetői készségek fejlesztésére, melyek egyre fontosabb elemei az európai oktatásnak. Valamint nyelvtanári módszertani repertoárom frissítésére és bővítésére is lehetőséget ad a kurzuson való részvétel. Munkámban központi szerepet tölt be, hogy az iskola kulcsot adjon az őket körülvevő világ, így az EU jobb megismeréséhez, a kulturális különbségek meglátásához és azok értékként való elismeréséhez. Kiemelten fontosnak tartom, hogy az elsajátított ismeretek kulcsot adtak a kezembe ahhoz, hogy a tantestületben megjelenő problémákat megfelelően tudjam kezelni. Az utóbbi időben felerősödtek konfliktusok; a korfa torzulása figyelhető meg, egyre nehezebb feladatok elé állítanak vezetőként. A nálunk tanuló diákok oktatásáért és neveléséért felelősséggel tartozunk, ezért fontos, hogy a kollégák a munkahelyen jól érezzék magukat (Maslow-piramis), ehhez szükség van a vezetőség megfelelő hozzáállására.

A csapatépítés egy olyan csapat létrehozásának folyamata, amely összetartóan dolgozik egy közös cél érdekében. A csapatépítés fontossága és fő célja egy erős csapat létrehozása kötelékek és kapcsolatok kialakításával. Ezeknek a kötelékeknek a csapatépítés révén történő létrehozása nagyon előnyös a különböző szervezetek számára.

A csapatépítés olyan tevékenységek gyűjtőneve, amelyek célja a társadalmi kapcsolatok fejlesztése és a csapaton belüli szerepek kialakítása, tisztázása, megerősítése. A cél elérése érdekében folyamatosan szervezett foglalkozások felszínre hozzák azokat a személyes problémákat, amelyek a csoporton belüli tagok között alakultak ki. Ezek a problémák nagy mértékben csökkentik a munkavégzés hatékonyságát, mivel a figyelem a munkáról átkerül a személyes konfliktusokra. Amint ezek a gondok felszínre kerülnek, kezelni is lehet őket. Ez is célja a csapatépítésnek, hiszen a különböző feladatok együttműködést követelnek meg a résztvevőktől. A szervezetfejlesztés egyik alapja a csapatépítés, hiszen a cél a teljesítmény javítása egy csapat-alapú környezetben.


A tanfolyam a következő fontos fejlődési utakat mutatta meg:

  •           A szórakoztató és motiváló tevékenységek megismerése, melyek inspirálják az összetartozás és közösségi légkör érzését, tolerancia és csapatszellem, valamint a kommunikációs készségek fejlesztését.
  •        A csapatépítő tevékenységek segítenek a csapatépítésben, az együttműködéshez a megfelelő légkör megteremtéséhez, valamint hozzájárulnak a problémamegoldáshoz.
  •                Segítséget kapunk az empátia és bizalom fejlesztésének eszközeinek megismerésére.
  •               Olyan tevékenységeket sajátítunk el, melyek a kreativitást és az önbecsülést növelik.
  •   A csapatépítő program elméleti aspektusával ismerkedünk. (csoportpszichológia, személyiségfejlesztés, tevékenységtervezés).
  •             Megismerünk szórakoztató csapatépítő tevékenységek sorozatát, melyek egyaránt használhatók az osztályteremben és azon kívül.

A folyamat lépései:

    1.       Ne ugorj bele azonnal!

A kísértés, hogy azonnal fejest ugorjunk a csapatépítésbe erős, de a túl gyors haladás szabotálhatja az egész folyamatot.

    2.       Körülmények

Egyes csoportoknak szörnyű története van és soha nem fog „bedőlni” a vidám próbálkozásoknak. Mik a jelek?


  •           rejtett konfliktusok és passzív agresszív ellenségeskedés
  •           pletyka
  •          alcsoportok
  •           nyílt konfliktusok
  •           agresszió
  •           bizalmatlanság
  •           elfogultságok
  •           előítélet

3.     Maradj a valóság talaján

Először is fel kell ismerni a kapcsolat hiányát nyíltan, de hibáztatás nélkül. A csapattagok egyszerű megfigyelése elindíthatja a folyamatot: "Ez a csoport sok hullámvölgyön ment át, akár némi szenvedést is átélt. Voltak boldogtalan pillanatok és akadályok. Nem mindig osztjuk ugyanazokat az értékeket, gondolatokat, célokat. Nem úgy kell tennünk, mintha nagy boldog család lennénk. Amit tehetünk, hogy megtaláljuk az együttműködés módját és megpróbálunk kielégítőbb módon kommunikálni. Megpróbálhatunk egy másik utat létrehozni."

4.       Az „SSS” lépések – egy-egy tevékenység megvalósítási módja

-          Small – kicsi: alacsony tét, rövid

-          Specific - célirányos: a tevékenységek fajtáinak tudatos kiválasztása

-          Steady – biztos: következetes és állandó

 

5.       Előkészítés

Ha nem készítjük elő a terepet, a törekvéseink nem lesznek sikeresek.

6.       Felmérés

Szükséges, hogy készítsünk egy felmérést az iskolánk helyzetéről, állapotáról például kérdőív formásjában: tanulók, kollégák, szülők, dolgozók.

7.       Bizottság létrehozása

Ha iskolai szinten gondolkodunk a csapatépítésben, szükséges, hogy létrehozzunk egy bizottságot a tanulás-tanítás szereplőinek képviselőiből: tanárok, dolgozók, diákok, szülők. A bizottság felülvizsgálhatja a felmérés eredményeit, és megfigyelheti, mi működik, mi van folyamatban, és mi igényel több odafigyelést.

8.       Átláthatóság

Meg kell köszönni az embereknek, hogy részt vesznek a felmérésben, az eredményeket közzé kell tenni az iskola honlapján vagy a közösségi médiában, azonosítva, mi megy jól, és mi az a fejlesztendő terület, amin az iskola az adott évben dolgozni fog.

9.       Ünneplés

Meg kell osztani a közösségi médiában, az intézmény honlapján, hogy mi történik, készítsünk képeket, hozzunk létre egy üzenőfalat, ahol tájékoztatni lehet az érdeklődőket az előre haladásról.

10.   Visszacsatolás

Kérjünk folyamatosan visszajelzést formálisan és informálisan is. Tegyük közzé a tapasztalatokat a közösségi médiában. Osszuk meg a pozitív és reményteli, de reális üzeneteket a témában és az apró változásokat is.

Teremtsünk közösséget!

11.   Türelem

Lesznek hullámvölgyek, de a csoport egyre rugalmasabb lesz, mert megtanulják azokat az eszközöket, amelyek segítenek le tudják küzdeni a konfliktusokat és a kihívásokkal teli pillanatokat.

 

Hasznos linkek:

https://www.workamajig.com/blog/team-building-activities

https://www.123test.com/disc-personality-test/

https://www.brainspingame.com/

https://teambuilding.com/blog/minute-to-win-it-games

https://www.discprofile.com/what-is-disc/disc-styles/dominance

https://www.fierceeducation.com/more-education-news/21-team-building-activities-students

 

Kulturális programok

Az iskola gondoskodott a kulturális és országismereti tudásunk fejlesztéséről is. Városnézést szervezett Firenzében. Olyan ismeretekkel gazdagodtam, amelyek birtokába egyszerű turistaként nem jutottam volna.

Szabadidőmben felfedeztem a város múzeumait, templomait, piacait; gyönyörködtem a román, gótikus és reneszánsz építészet eddig csak könyvekből ismert épületeiben és műalkotásaiban. A szabad délutánok lehetővé tették, hogy Firenze jó néhány híres látnivalóját felkeressem, s megcsodáljam (Palazzo Pitti, Vecchio Híd,  Palazzo Vecchio,  Duomo di Santa Maria del Fiore, Piazzale Michelangelo, San Miniato al Monte bazilika, Piazza del Signoria).




Összegzés:

Az egy hét nagyon gyorsan véget ért, és bár alaposan megismerkedhettünk a csapatépítés elméletével és gyakorlatban is kipróbálhattunk néhány tevékenységet, ahhoz túl rövid volt a rendelkezésre álló idő, hogy a folyamat véghezvitele napi rutinná tudjon válni. Kiemelkedő volt az új megközelítés, mely önmagában is sok ötletet adott a saját módszertani eszköztár megújítására is. Úgy gondolom, hogy a képzés önbizalmat és lendületet adott ahhoz, hogy azt az eddigi passzív tudást, amiről korábban hallottam, olvastam, felszínre hozza és bátrabban használjam ezeket a technikákat a jövőben intézményvezető-helyettesként, és elegendő muníciót jelentett ahhoz, hogy új úton induljak el.

 

 




Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon