Lusztig Ágnes

 

Creativity for the Future: promoting Critical Thinking and Problem-Solving in the Classroom



This course has been created to aim at teachers with different strategies, tools, and ideas to inspire students’ creativity and motivation through innovative and interactive methods based on experimental learning. In our pursuit of preparing students for real-world careers and challenges and equipping them with 21st-century skills, we often forget that as educators, we have a duty to dream and create spaces where everyone has the opportunity to bring out the best in themselves.

During the course sessions, we were provided with a greater understanding of how to develop creative thinking in the classroom. Experimental activities involved ways to help students learn to generate and apply new ideas in specific contexts, see existing situations in a new way, identify alternative explanations, and make new links that generate a positive outcome.

By the end of the training, all the participants reached a higher level of applying tools and methods to engage their students with more effective collaboration and develop problem-solving skills as well as their self-esteem.

My personal goal is to be able to effectively prepare my students to be managers of their own future in a constantly changing reality where they will be able to successfully apply their 21st-century competencies to take on complex and open-ended challenges.

 

https://www.schooleducationgateway.eu/fr/pub/teacher_academy/catalogue/detail.cfm?id=85064



Élménybeszámoló

 

A mobilitás helyszíne: Tenerife, Puerto de la Cruz

Kurzusszervező: Erasmus Learning Academy

A mobilitás időpontja: 2023. március 19-25.

 

 

Tanári pályafutásom 28 évvel ezelőtt kezdődőtt el, és minden olyan lehetőség, amellyel fejleszthettem oktatási módszereimet illetve egy újabb, innovatív megközelítést ismerhettem meg, a munkámban mérföldköves ugrásnak számított.

Nem véletlen került sor arra, hogy megpályáztam egy általam izgalmasnak és nagyon hasznosak tartott kurzust, hiszen fontos, hogy egy tanár időről-időre a napi, és lokális feladatok elvégzése mellett meglássa, hogy nemzetközi szinten a kollégák milyen módszerekkel dolgoznak. A fősodrú elméleti tudás sokszor nagyon kevés, és ezért érdekes meghallani, hogy vajon a kritikus gondolkodás kialakítása és fenntartása a mai fiatalság körében milyen stratégiákkal érhető el.

A választott kurzus nagyon egy vonalban volt a továbbképzési és fejlődési céljaimmal. Nyelvtanárként azt tapasztalom, hogy az érettségi és nyelvvizsga témakörök kapcsán, főként C1 nyelvi szinten a diákok meglátásai, kritikus gondolkodása alapvető fontosságú lenne. Egy-egy nehezebb vita esetén bizony nem elegendő a bemagolt tudás: ekkora már a diák jó esetben rendelkezzen olyan készségekkel, amik előre viszik a beszélgetést és tartalommal töltik meg az elhangzott mondatokat.

A kurzus célkitűzései között szerepelt:

 

-A kreativitás és kritikus gondolkodás fejlesztésének fontossága és ennek széles körben való terjesztése,

-a diákok hatékony együttműködésének motiválása,

- gyakorlati feladatok vezetésének elsajátítása és a diákok problémamegoldó készségének fejlesztése,

-informatikai megoldások megismerése,

-kollégákkal való eszmecsere és gyakorlati tanácsok megvitatása,

-pozitív hozzáállás fenntartása,

-komfortzóna elhagyása és új ötletek kivitelezése.

 

Meglátásom szerint, a nemzetközi képzések és konferenciák jó alapot szolgáltatnak a hazai intézményekben zajló minőségi oktatáshoz, és egyben az innovatív technikák beépítéséhez is.

 

Felkészülés és szervezés:

 

A kurzus kiválasztásakor kettős cél vezérelt. Elsősorban, a téma kiválasztásakor tetszett a kreatív gondolkodás és az ehhez kapcsolódó fogalmak tisztázása. Manapság, hajlamosak vagyunk nem kilépni a komfortzónánkból. Ezért mindenképp meg akartam tudni, hogy ma milyen módszerek vannak arra, hogy ezt a határt fájdalommentesen átugorjuk.

Másrészről, angol-spanyol szakos nyelvtanárként ez elég kézenfekvő választás volt, hiszen Spanyolországhoz tartozó szigetre utaztam, és ez volt az első után a kikötői városba.

A kapcsolattartás kezdetben nehezebben, de az idő közeledtével egyre gördülékenyebb lett. Minden fontos információt megkaptam, és elégedett voltam az előkészületi munkálatokkal.

 

Tudás és készségfejlesztés:

 

A kurzus nyitó napján délután találkoztam először a csoport tagjaival és a trénerrel. Nagyon szerencsés volt, hogy egy nappal korábban meg tudtam érkezni a szálláshelyemre, mert az utazás hosszadalmas volt, és másnap volt lehetőségem körbejárni Puerto de la Cruz-t, és egy kicsit pihenni is lehetett.

A mini városnéző túra jó alkalom volt arra, hogy beszédbe elegyedjek a leendő társaimmal, és így már kialakult egy néhány főből álló mag, akik együtt voltunk végig.

A tréning minden nap reggel 8.15-kor kezdődött, és a fő váza egy abszolút kommunikatív órasorozat volt. Sokszor volt kávészünet, így az aktuális témákat informális keretek között is meg tudtuk beszélni.






A kurzust alapvetően a ’stepping out of the box’ megközelítésre alapozva tervezte meg gondosan a trénerünk.  Számos érdekes gyakorlatot végeztünk:

-          így például képeket vágtunk ki újságokból, ami az aktuális érzelmi állapotunkról tanúskodott,

-          ’five hats’: 5 féle szín 5 eltérő személyiségvonással összekapcsolva, szituációkban kellett szerepet vállalni a kalap színe szerint,

-          ’blindfolded game’: egyezményes jelrendszer alapján kellett a csoport egy tagját irányítani, hogy a feladatát elvégezze,

-          ’words to connect’: véletlenszerűen összesorsolt szavakból például elmondtuk, hogy mi a hasonló és az eltérő bennük,

-          ’story telling’: kitalált történet egymás fülébe súgással,

-          ’climate hero’: környezetvédelemért tett hétköznapi cselekedetek,

-          ’genially’ honlap használata,

-          QUEST project work outdoors

 

Eltérő kultúrából és nyelvi háttérrel érkező csoporttagokkal dolgozva nagyon hasznos élményeket szereztem. Ami nekem már nehezemre esett volna egyedül, mert a ’box’ kereteket adott, az a csoportmunka révén egy sokkal pozitívabb megközelítést kapott. Valóban, a megszokotthoz ragaszkodás, az ismeretlentől való félelem vagy egyszerűen csak a rutin és a könnyebb megoldásokban gondolkodás hosszú távon nem tud annyi pluszt hozni, mintha kockáztunk, és bevállalunk új megoldási javaslatokat is.

Számomra a legemlékezetesebb kurzus program a Quest tengerparti csapatmunka volt. A délelőtti órákat az óceánparton töltöttük, és két csapatba rendeződve egyéni és társas feladatokat is végeztünk. Csoportdinamikai helyzeteket elemeztünk kreatív feladatok segítségével. Közvetett céllal tudtuk így tanulmányozni, hogy hogyan is működik egy csoport, a tagok milyen szerepet töltenek be a feladatok során, és hogy mennyire fontos az együttműködés. Ez a néhány óra nemcsak azért volt élvezetes, mert a környezet gyönyörű volt, hanem azért is, mert kiválóan használhatónak tartottam a saját csoportjaimban is.

 

A tenerifei kurzus vége felé haladva ténylegesen azt éreztem, hogy lazulnak a konvencionális elvárásaim, és merészebb hozzáállással fordultam az újabb kihívásokhoz.

Csoporttársaim többsége általános iskolai tanár volt, így a módszertani megközelítések sok esetben nem voltak egy vonalban az enyéimmel, de más vonatkozásban, pedagógiai ötletelésben rengeteg új javaslattal gyarapodtam. Emberi kapcsolódások is kialakultak, és egy esetleges testvériskolai csereprogram lehetőségét is elindítottam horvát és litván kollégáimmal.

Hazaérkezésem után egy hosszú listán összegyűjtve szeretném alkalmazni a hasznos gyakorlati feladatokat. Biztos vagyok abban, hogy kellenek a szabadtéri csapatépítő órák is, a kereteket elhagyva dolgozhatnak a diákok, nyelvtanárként ez egy remek lehetőség beszéltetni a tanulókat, és nem utolsósorban a csoportkohézió is könnyedén megvalósul.

 

Néhány hasznos link:

 

What is critical thinking?

https://www.monash.edu/learnhq/enhance-your-thinking/critical-thinking/what-is-critical-thinking

 

Problem-solving 4 steps/youtube video

https://www.monash.edu/learnhq/enhance-your-thinking/critical-thinking/what-is-critical-thinking

 

20 simple ways you can step out of your comfort zone

https://www.scienceofpeople.com/comfort-zone/

 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon