Lusztig Ágnes
Creativity for the Future: promoting Critical Thinking and Problem-Solving in the Classroom
This course has been created to aim at teachers with different strategies, tools, and ideas to inspire students’ creativity and motivation through innovative and interactive methods based on experimental learning. In our pursuit of
preparing students for real-world careers and challenges and equipping them
with 21st-century skills, we often forget that as educators, we have a duty to
dream and create spaces where everyone has the opportunity to bring out the
best in themselves.
During the course sessions, we were provided with a
greater understanding of how to develop creative thinking in the classroom.
Experimental activities involved ways to help students learn to generate and apply
new ideas in specific contexts, see existing situations in a new way, identify
alternative explanations, and make new links that generate a positive outcome.
By the end of the training, all the participants
reached a higher level of applying tools and methods to engage their students
with more effective collaboration and develop problem-solving skills as well as
their self-esteem.
My personal goal
is to be able to effectively prepare my students to be managers of their own
future in a constantly changing reality where they will be able to successfully
apply their 21st-century competencies to take on complex and open-ended
challenges.
https://www.schooleducationgateway.eu/fr/pub/teacher_academy/catalogue/detail.cfm?id=85064
Élménybeszámoló
A mobilitás helyszíne: Tenerife, Puerto de la Cruz
Kurzusszervező: Erasmus Learning Academy
A mobilitás időpontja: 2023. március 19-25.
Tanári pályafutásom 28 évvel ezelőtt kezdődőtt
el, és minden olyan lehetőség, amellyel fejleszthettem oktatási módszereimet
illetve egy újabb, innovatív megközelítést ismerhettem meg, a munkámban
mérföldköves ugrásnak számított.
Nem véletlen került sor arra,
hogy megpályáztam egy általam izgalmasnak és nagyon hasznosak tartott kurzust,
hiszen fontos, hogy egy tanár időről-időre a napi, és lokális feladatok
elvégzése mellett meglássa, hogy nemzetközi szinten a kollégák milyen
módszerekkel dolgoznak. A fősodrú elméleti tudás sokszor nagyon kevés, és ezért
érdekes meghallani, hogy vajon a kritikus gondolkodás kialakítása és
fenntartása a mai fiatalság körében milyen stratégiákkal érhető el.
A választott kurzus nagyon egy
vonalban volt a továbbképzési és fejlődési céljaimmal. Nyelvtanárként azt
tapasztalom, hogy az érettségi és nyelvvizsga témakörök kapcsán, főként C1
nyelvi szinten a diákok meglátásai, kritikus gondolkodása alapvető fontosságú
lenne. Egy-egy nehezebb vita esetén bizony nem elegendő a bemagolt tudás:
ekkora már a diák jó esetben rendelkezzen olyan készségekkel, amik előre viszik
a beszélgetést és tartalommal töltik meg az elhangzott mondatokat.
A kurzus célkitűzései között
szerepelt:
-A kreativitás és kritikus
gondolkodás fejlesztésének fontossága és ennek széles körben való terjesztése,
-a diákok hatékony
együttműködésének motiválása,
- gyakorlati feladatok
vezetésének elsajátítása és a diákok problémamegoldó készségének fejlesztése,
-informatikai megoldások
megismerése,
-kollégákkal való eszmecsere és
gyakorlati tanácsok megvitatása,
-pozitív hozzáállás fenntartása,
-komfortzóna elhagyása és új
ötletek kivitelezése.
Meglátásom szerint, a nemzetközi
képzések és konferenciák jó alapot szolgáltatnak a hazai intézményekben zajló
minőségi oktatáshoz, és egyben az innovatív technikák beépítéséhez is.
Felkészülés és szervezés:
A kurzus kiválasztásakor kettős
cél vezérelt. Elsősorban, a téma kiválasztásakor tetszett a kreatív gondolkodás
és az ehhez kapcsolódó fogalmak tisztázása. Manapság, hajlamosak vagyunk nem
kilépni a komfortzónánkból. Ezért mindenképp meg akartam tudni, hogy ma milyen
módszerek vannak arra, hogy ezt a határt fájdalommentesen átugorjuk.
Másrészről, angol-spanyol szakos nyelvtanárként
ez elég kézenfekvő választás volt, hiszen Spanyolországhoz tartozó szigetre
utaztam, és ez volt az első után a kikötői városba.
A kapcsolattartás kezdetben
nehezebben, de az idő közeledtével egyre gördülékenyebb lett. Minden fontos
információt megkaptam, és elégedett voltam az előkészületi munkálatokkal.
Tudás és készségfejlesztés:
A kurzus nyitó napján délután
találkoztam először a csoport tagjaival és a trénerrel. Nagyon szerencsés volt,
hogy egy nappal korábban meg tudtam érkezni a szálláshelyemre, mert az utazás
hosszadalmas volt, és másnap volt lehetőségem körbejárni Puerto de la Cruz-t,
és egy kicsit pihenni is lehetett.
A mini városnéző túra jó alkalom
volt arra, hogy beszédbe elegyedjek a leendő társaimmal, és így már kialakult
egy néhány főből álló mag, akik együtt voltunk végig.
A tréning minden nap reggel
8.15-kor kezdődött, és a fő váza egy abszolút kommunikatív órasorozat volt.
Sokszor volt kávészünet, így az aktuális témákat informális keretek között is
meg tudtuk beszélni.
A kurzust alapvetően a ’stepping
out of the box’ megközelítésre alapozva tervezte meg gondosan a trénerünk. Számos érdekes gyakorlatot végeztünk:
-
így például képeket vágtunk ki
újságokból, ami az aktuális érzelmi állapotunkról tanúskodott,
-
’five hats’: 5 féle szín 5 eltérő
személyiségvonással összekapcsolva, szituációkban kellett szerepet vállalni a
kalap színe szerint,
-
’blindfolded game’: egyezményes
jelrendszer alapján kellett a csoport egy tagját irányítani, hogy a feladatát
elvégezze,
-
’words to connect’: véletlenszerűen
összesorsolt szavakból például elmondtuk, hogy mi a hasonló és az eltérő
bennük,
-
’story telling’: kitalált
történet egymás fülébe súgással,
-
’climate hero’:
környezetvédelemért tett hétköznapi cselekedetek,
-
’genially’ honlap használata,
-
QUEST project work outdoors
Eltérő kultúrából és nyelvi
háttérrel érkező csoporttagokkal dolgozva nagyon hasznos élményeket szereztem.
Ami nekem már nehezemre esett volna egyedül, mert a ’box’ kereteket adott, az a
csoportmunka révén egy sokkal pozitívabb megközelítést kapott. Valóban, a
megszokotthoz ragaszkodás, az ismeretlentől való félelem vagy egyszerűen csak a
rutin és a könnyebb megoldásokban gondolkodás hosszú távon nem tud annyi pluszt
hozni, mintha kockáztunk, és bevállalunk új megoldási javaslatokat is.
Számomra a legemlékezetesebb
kurzus program a Quest tengerparti csapatmunka volt. A délelőtti órákat az
óceánparton töltöttük, és két csapatba rendeződve egyéni és társas feladatokat is
végeztünk. Csoportdinamikai helyzeteket elemeztünk kreatív feladatok
segítségével. Közvetett céllal tudtuk így tanulmányozni, hogy hogyan is működik
egy csoport, a tagok milyen szerepet töltenek be a feladatok során, és hogy
mennyire fontos az együttműködés. Ez a néhány óra nemcsak azért volt élvezetes,
mert a környezet gyönyörű volt, hanem azért is, mert kiválóan használhatónak
tartottam a saját csoportjaimban is.
A tenerifei kurzus vége felé
haladva ténylegesen azt éreztem, hogy lazulnak a konvencionális elvárásaim, és
merészebb hozzáállással fordultam az újabb kihívásokhoz.
Csoporttársaim többsége általános
iskolai tanár volt, így a módszertani megközelítések sok esetben nem voltak egy
vonalban az enyéimmel, de más vonatkozásban, pedagógiai ötletelésben rengeteg
új javaslattal gyarapodtam. Emberi kapcsolódások is kialakultak, és egy
esetleges testvériskolai csereprogram lehetőségét is elindítottam horvát és
litván kollégáimmal.
Hazaérkezésem után egy hosszú
listán összegyűjtve szeretném alkalmazni a hasznos gyakorlati feladatokat.
Biztos vagyok abban, hogy kellenek a szabadtéri csapatépítő órák is, a
kereteket elhagyva dolgozhatnak a diákok, nyelvtanárként ez egy remek lehetőség
beszéltetni a tanulókat, és nem utolsósorban a csoportkohézió is könnyedén
megvalósul.
Néhány hasznos link:
What is critical thinking?
https://www.monash.edu/learnhq/enhance-your-thinking/critical-thinking/what-is-critical-thinking
Problem-solving 4 steps/youtube
video
https://www.monash.edu/learnhq/enhance-your-thinking/critical-thinking/what-is-critical-thinking
20 simple ways you can step out
of your comfort zone
https://www.scienceofpeople.com/comfort-zone/
Megjegyzések
Megjegyzés küldése