Páli Noémi
Stress Management in Schools
Stress is an inevitable and necessary -to a degree- component of life. Excessive stress can become a disease-promoting agent and constitutes a major health concern today. While some stressors can be avoided and others need to be confronted, in the end, a good balance of stress in one's life can be healthy, and grow promoting in terms of one's physical, social, emotional, and intellectual development.
A mobilitás helyszíne: Heraklion, Kréta, Görögország
Kurzusszervező: Erasmus Learn by Oloklirosi
A mobilitás időpontja: 2023. szeptember 18-24.
Cél
A gimnáziumban 2005 óta tanítok
angol nyelvet, valamint 2015-től igazgatóhelyettesi munkát is végzek.
Iskolánk az a hely, ahol sok időt
töltünk. Munkatársaink az életünk részei, és egy nagyobb család részeként nap
mint nap hozzá kell járulnunk támogatással és szakmai programokkal, hogy a
világ leendő felnőttei számára a legjobb oktatást nyújtsuk.
A pozitív iskolai légkör, a
valódi összetartás, a tanári együttműködés és a motiváció nagy hatással van a
tanulók tanuláshoz való hozzáállására.
A fentieket szem előtt tartva
továbbképzési igényeim és céljaim illeszkedtek az intézmény fejlesztési
tervéhez és az európai prioritásokhoz:
·
nemzeti és nemzetközi együttműködések
kialakítása az alapkészségek fejlesztése céljából
·
nyelvtanulás módszereinek fejlesztése
·
tanítási technikák repertoárjának frissítése és
bővítése
·
vezetői készségek fejlesztése
·
a kulturális különbségek megértése és kezelése
·
a tantestületben megjelenő problémák megfelelő
kezelése – stresszkezelési technikák
·
az együttműködési, problémamegoldó készségek
fejlődése
·
önbecsülés növekedése – önértékelési szint
emelkedése
·
kommunikációs készségek fejlődése
A munkaköröm részét képezi az Erasmus+
projektek koordinálása, mely során tapasztalatokat szereztem az ilyen jellegű
projektek irányításában. Felsőfokú tanulmányaim során átfogó ismereteket
szereztem az oktatásirányítás területén. Munkámban központi szerepet tölt be,
hogy az iskola kulcsot adjon az őket körülvevő világ, így az EU jobb
megismeréséhez, a kulturális különbségek meglátásához és azok értékként való
elismeréséhez.
Az oktatási és képzési rendszerek
közötti kölcsönös cserét, együttműködést és mobilitást is segíti egy ilyen
továbbképzés, így a minőség terjesztését, mindenki számára elérhetővé válását
teszi lehetővé.
Az általam kiválasztott kurzus
tematikája, a kiváló nemzetközi oktatók által összeállított program, valamint
az oktatók személye garancia volt ezen célok elérésére.
Felkészülés
A tanfolyamra és az utazásra való
felkészülés időszakában tanulmányoztam a kurzus tematikáját. Felvettem a
kurzusszervezővel a kapcsolatot, megkötöttük a képzési és a minőségbiztosítási
szerződéseket. A kiutazás előtt a tanárunk felvette velem a kapcsolatot és
elküldte az előzetes feladatokat. Ennek alapján a következőkkel készültem: egy
bemutatkozó prezentációt állítottam össze, mely fókuszált az intézményre, a
tantestületre, a diákokra és személyemre egyaránt. Az önértékelési és
tanfelügyeleti igényfelmérés a tanfolyam tematikájába illeszkedő eredményét is
belefoglaltam a prezentációmba. Az iskoláról és a diákéletről szóló részt a
gyerekek munkája alapján készítettem, azt gondoltam így tudok teljesen hiteles
lenni. A felkészülés része volt az utazás megtervezése, a görög kultúra, azon
belül Kréta tanulmányozása, kulturális lehetőségeinek feltérképezése, a
szálláslehetőségeknek való utánajárás, majd foglalás, és a biztosítás megkötése
is.
Résztvevők
A csoportban 10 résztvevő volt: 2
pedagógus Németországból, 3 pedagógus Észtországból, 4 pedagógus Horvátországból,
és jómagam. Az iskolai szintek az óvodától középiskoláig képviseltették magukat.
A tanított szaktárgyak tekintetében is nagyon változatos volt a felhozatal:
matematika, természetismeret, alsós tanító, óvónő, – nyelvtanárként egy kolléga
és én dolgozom a résztvevők közül.
Tudás-, készség- és képességfejlesztés
Az első napon a szervezők külön
hangsúlyt fektettek arra, hogy az általános tájékoztató mellett egy kulturális,
országismereti bemutatót is tartsanak.
A második rész a résztvevők
bemutatkozásával kezdődött a fent említett PPT segítségével. Mivel több csoport
munkája is indult egyazon napon, ez az ismerkedés egy közös program volt, melynek
hozadéka, hogy nem csak a csoportomba járó kollégákat ismertem meg, hanem más
kurzusokon tanulókat is. Érdekes és tanulságos volt megismerni az eltérő
oktatási rendszereket, és meghallgatni a kollégák bemutatkozó előadásait,
melyek megalapozták a hét további napjainak kommunikációját: a jövőbeni
kapcsolatok alapjainak letételét.
A stresszkezelési oktatás célja nem az, hogy megóvja a pedagógusokat a stresszes helyzetektől, hanem az, hogy segítse bennük a stresszes eseményekre való pozitív, konstruktív reagálás képességét. A stresszes helyzetekkel való szembenézést inkább ösztönözni kell, mint elkerülni.
A hangsúlyt az öntértékelési és
önbecsülési készségek és képességek fejlesztésére tették. Hiszen ha a
pedagógus, a vezető jól érzi magát, egészséges önbizalommal látja el
feladatát, készen áll arra, hogy megfelelően kommunikáljon, a
konfliktushelyzeteket túlzott érzelmi reakciók nélkül kezelje, a fokozott
stresszhelyzetekben megfelelően reagáljon. Ezen készségek fejlesztésére a
képzők gyakorlati feladatokon keresztül bemutatták az aktív meghallgatás,
kérdezés technikáját, melynek segítségével egy pozitív tanulási-tanítási
környezet alakítható ki. Számos gyakorlatot sajátítottam el, melyek
segítségével a személyes kapcsolatok erősíthetők. Fontos tudnunk és ezt a velünk együttdolgozóknak átadnunk, hogy a különböző érzelmi állapotok nem problémák: haragudni,
szomorúnak lenni, stb. teljesen elfogadható. A gond a nem konrolált érzelmek miatt kialakuló viselkedés:
agresszió, erőszakosság, bántalmazás.
Megtanultuk, hogyan alakítható egy új (vagy régi) csoport közösséggé; milyen fejlődési szinteken megy keresztül egy team, mire közösséggé kovácsolódik. Bruce Tuckman elmélete szerint ezek a szakaszok a következők: Megalakulás, Vihar, Szabályozás, Teljesítés. Tuckman modellje azt magyarázza, hogy ahogy a csapat érettebbé válik, valamint a képességeik fejlődnek, a kapcsolatok tartalmasabbak lesznek, és a vezetési stílus egyre inkább együttműködő vezetésre változik.
https://agilescrumguide.com/blog/files/Use-Tuckmans-Model-of-Team-Dynamics.html
https://www.unicef.org/child-rights-convention/convention-text-childrens-version
https://www.gordontraining.com/free-workplace-articles/active-listening/
https://www.google.hu/books/edition/Psychodrama/15YzYckAkNAC?hl=en&gbpv=1&printsec=frontcover
https://www.rwjf.org/en/insights/blog.html?o=0&us=1
https://www.mindtools.com/az4wxv7/active-listening
Az iskolalátogatás lehetőséget
teremtett, hogy betekintsünk a görög oktatási rendszer működésébe. Mind a
vezetőség, mind a kollégák nyitottak voltak egy konstruktív beszélgetésre,
melyben a hasonlóságok és a különbségek is fókuszba helyeződtek.
Fontosnak és értékesnak tartom, hogy a diákok nem vihetnek mobiltelefont az iskolába. Így az ott töltött idő alkalmas a jelen megélésére, a valós kapcsolatok építésére, élményközpontú tanulási-tanítási folyamatok kivitelezésére.
Kultúra
A kurzusszervezők lehetőséget biztosítottak a görög kultúra és gasztronómia megismerésére, valamint jómagam is szerveztem múzeumlátogatásokat, kirándulásokat.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése