Páli Noémi

 

Stress Management in Schools



Stress is an inevitable and necessary -to a degree- component of life. Excessive stress can become a disease-promoting agent and constitutes a major health concern today. While some stressors can be avoided and others need to be confronted, in the end, a good balance of stress in one's life can be healthy, and grow promoting in terms of one's physical, social, emotional, and intellectual development.
Stress coping strategies acquired through experience, vary individually, with some appropriate and successful, and others inappropriate and unsuccessful. Many of these coping strategies, however, are learned during the formative years of development. In essence, how appropriately an individual deals with stressful life events at various stages of development is determined, to a large extent, by what was learned and reinforced during previous developmental stages. It is necessary, then, that timely and effective stress management education be provided and continued during the early stages of development (childhood through adolescence) to ensure positive coping responses as adults. Life skills can be taught to assist individuals in successfully dealing with stressful life events, even before they occur. Successfully coping with stressful events at an early age can minimize the acquisition of unhealthy stress coping responses which could promote illness and disease.

https://www.schooleducationgateway.eu/en/pub/teacher_academy/catalogue/detail.cfm?id=76860


Élménybeszámoló

A mobilitás helyszíne: Heraklion, Kréta, Görögország

Kurzusszervező: Erasmus Learn by Oloklirosi

A mobilitás időpontja: 2023. szeptember 18-24.


Cél

A gimnáziumban 2005 óta tanítok angol nyelvet, valamint 2015-től igazgatóhelyettesi munkát is végzek.

Iskolánk az a hely, ahol sok időt töltünk. Munkatársaink az életünk részei, és egy nagyobb család részeként nap mint nap hozzá kell járulnunk támogatással és szakmai programokkal, hogy a világ leendő felnőttei számára a legjobb oktatást nyújtsuk.

A pozitív iskolai légkör, a valódi összetartás, a tanári együttműködés és a motiváció nagy hatással van a tanulók tanuláshoz való hozzáállására.

A fentieket szem előtt tartva továbbképzési igényeim és céljaim illeszkedtek az intézmény fejlesztési tervéhez és az európai prioritásokhoz:

·                    nemzeti és nemzetközi együttműködések kialakítása az alapkészségek fejlesztése céljából 

·                    nyelvtanulás módszereinek fejlesztése

·                    tanítási technikák repertoárjának frissítése és bővítése

·                    vezetői készségek fejlesztése

·                    a kulturális különbségek megértése és kezelése

·                    a tantestületben megjelenő problémák megfelelő kezelése – stresszkezelési technikák

·                    az együttműködési, problémamegoldó készségek fejlődése

·                    önbecsülés növekedése – önértékelési szint emelkedése

·                    kommunikációs készségek fejlődése

A munkaköröm részét képezi az Erasmus+ projektek koordinálása, mely során tapasztalatokat szereztem az ilyen jellegű projektek irányításában. Felsőfokú tanulmányaim során átfogó ismereteket szereztem az oktatásirányítás területén. Munkámban központi szerepet tölt be, hogy az iskola kulcsot adjon az őket körülvevő világ, így az EU jobb megismeréséhez, a kulturális különbségek meglátásához és azok értékként való elismeréséhez.

Az oktatási és képzési rendszerek közötti kölcsönös cserét, együttműködést és mobilitást is segíti egy ilyen továbbképzés, így a minőség terjesztését, mindenki számára elérhetővé válását teszi lehetővé.

Az általam kiválasztott kurzus tematikája, a kiváló nemzetközi oktatók által összeállított program, valamint az oktatók személye garancia volt ezen célok elérésére.

Felkészülés

A tanfolyamra és az utazásra való felkészülés időszakában tanulmányoztam a kurzus tematikáját. Felvettem a kurzusszervezővel a kapcsolatot, megkötöttük a képzési és a minőségbiztosítási szerződéseket. A kiutazás előtt a tanárunk felvette velem a kapcsolatot és elküldte az előzetes feladatokat. Ennek alapján a következőkkel készültem: egy bemutatkozó prezentációt állítottam össze, mely fókuszált az intézményre, a tantestületre, a diákokra és személyemre egyaránt. Az önértékelési és tanfelügyeleti igényfelmérés a tanfolyam tematikájába illeszkedő eredményét is belefoglaltam a prezentációmba. Az iskoláról és a diákéletről szóló részt a gyerekek munkája alapján készítettem, azt gondoltam így tudok teljesen hiteles lenni. A felkészülés része volt az utazás megtervezése, a görög kultúra, azon belül Kréta tanulmányozása, kulturális lehetőségeinek feltérképezése, a szálláslehetőségeknek való utánajárás, majd foglalás, és a biztosítás megkötése is.

Résztvevők

A csoportban 10 résztvevő volt: 2 pedagógus Németországból, 3 pedagógus Észtországból, 4 pedagógus Horvátországból, és jómagam. Az iskolai szintek az óvodától középiskoláig képviseltették magukat. A tanított szaktárgyak tekintetében is nagyon változatos volt a felhozatal: matematika, természetismeret, alsós tanító, óvónő, – nyelvtanárként egy kolléga és én dolgozom a résztvevők közül.

Tudás-, készség- és képességfejlesztés

Az első napon a szervezők külön hangsúlyt fektettek arra, hogy az általános tájékoztató mellett egy kulturális, országismereti bemutatót is tartsanak. 

A második rész a résztvevők bemutatkozásával kezdődött a fent említett PPT segítségével. Mivel több csoport munkája is indult egyazon napon, ez az ismerkedés egy közös program volt, melynek hozadéka, hogy nem csak a csoportomba járó kollégákat ismertem meg, hanem más kurzusokon tanulókat is. Érdekes és tanulságos volt megismerni az eltérő oktatási rendszereket, és meghallgatni a kollégák bemutatkozó előadásait, melyek megalapozták a hét további napjainak kommunikációját: a jövőbeni kapcsolatok alapjainak letételét.


A képzőink fantasztikus lelkesedéssel láttak neki a közös munkának. Az elkövetkező napokban  többségben voltak az interaktív feladatok, melyek során az egyes problémákra sikerült rávilágítani, s közösen megoldási utakat találni.

A stresszkezelési oktatás célja nem az, hogy megóvja a pedagógusokat a stresszes helyzetektől, hanem az, hogy segítse bennük a stresszes eseményekre való pozitív, konstruktív reagálás képességét. A stresszes helyzetekkel való szembenézést inkább ösztönözni kell, mint elkerülni. 

A hangsúlyt az öntértékelési és önbecsülési készségek és képességek fejlesztésére tették. Hiszen ha a pedagógus, a vezető jól érzi magát, egészséges önbizalommal látja el feladatát, készen áll arra, hogy megfelelően kommunikáljon, a konfliktushelyzeteket túlzott érzelmi reakciók nélkül kezelje, a fokozott stresszhelyzetekben megfelelően reagáljon. Ezen készségek fejlesztésére a képzők gyakorlati feladatokon keresztül bemutatták az aktív meghallgatás, kérdezés technikáját, melynek segítségével egy pozitív tanulási-tanítási környezet alakítható ki. Számos gyakorlatot sajátítottam el, melyek segítségével a személyes kapcsolatok erősíthetők. Fontos tudnunk és ezt a velünk együttdolgozóknak átadnunk, hogy a különböző érzelmi állapotok nem problémák: haragudni, szomorúnak lenni, stb. teljesen elfogadható. A gond a nem konrolált érzelmek miatt kialakuló viselkedés: agresszió, erőszakosság, bántalmazás.

Megtanultuk, hogyan alakítható egy új (vagy régi) csoport közösséggé; milyen fejlődési szinteken megy keresztül egy team, mire közösséggé kovácsolódik. Bruce Tuckman elmélete szerint ezek a szakaszok a következők: Megalakulás, Vihar, Szabályozás, Teljesítés. Tuckman modellje azt magyarázza, hogy ahogy a csapat érettebbé válik, valamint a képességeik fejlődnek, a kapcsolatok tartalmasabbak lesznek, és a vezetési stílus egyre inkább együttműködő vezetésre változik.

https://agilescrumguide.com/blog/files/Use-Tuckmans-Model-of-Team-Dynamics.html

A képzés tematikája rendkívül szerteágazó volt; a pozitív iskolai környezet és osztálytermi légkör megteremtésétől a diákjogok bemutatásáig, a játék mint fontos tanári eszköz tanórai használatától a pozitív kommunikáció eszközéig, az aktív figyelés gyakorlatától a diákok és kollégák munkájának motiváció orientált szervezéséig, valamint a pszichodráma eszközeinek megismerésén keresztül a hatékony módszerek alkalmazásától a tudatos jelenlét, mint segítő eszköz megismeréséig számos témával foglalkoztunk.



https://www.unicef.org/child-rights-convention/convention-text-childrens-version

https://www.gordontraining.com/free-workplace-articles/active-listening/

https://www.youtube.com/watch?v=6FS7NQpegMM&ab_channel=UQxLEARNxDeepLearningthroughTransformativePedagogy

https://www.google.hu/books/edition/Psychodrama/15YzYckAkNAC?hl=en&gbpv=1&printsec=frontcover

https://www.rwjf.org/en/insights/blog.html?o=0&us=1

https://www.mindtools.com/az4wxv7/active-listening

 A képzők igyekeztek az adott terület legfrissebb kutatási eredményeit bemutatni, és a csoporttal megvitattuk, hogy ezek hogyan hasznosíthatók a mindennapi munkában. Ehhez nagyon sok gyakorlati feladatot, hasznos segítséget és ötletet is kaptunk, amelyeket a csoport további új gondolatokkal egészített ki.


Az iskolalátogatás lehetőséget teremtett, hogy betekintsünk a görög oktatási rendszer működésébe. Mind a vezetőség, mind a kollégák nyitottak voltak egy konstruktív beszélgetésre, melyben a hasonlóságok és a különbségek is fókuszba helyeződtek. 

Fontosnak és értékesnak tartom, hogy a diákok nem vihetnek mobiltelefont az iskolába. Így az ott töltött idő alkalmas a jelen megélésére, a valós kapcsolatok építésére, élményközpontú tanulási-tanítási folyamatok kivitelezésére.












Kultúra

A kurzusszervezők lehetőséget biztosítottak a görög kultúra és gasztronómia megismerésére, valamint jómagam is szerveztem múzeumlátogatásokat, kirándulásokat.










Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon